
 
 

 1 

The Times Supplements  
1910-1917  

 
 

Geographical Supplements 
The Times South America Supplements  

(44 [43]1 issues, 752 pages)  
The Times Russian Supplements  

(28 [27] issues, 576 pages)  
The Japanese Supplements  

(6 issues, 176 pages)  
The Spanish Supplement  
(36 pages, single issue)  

The Norwegian Supplement  
(24 pages, single issue)  

 
Supplements Associated with World War I  

The French Yellow Book (19 Dec 1914, 32 pages) 
The Red Cross Supplement (21 Oct 1915, 32 pages)  
 The Recruiting Supplement (3 Nov 1915, 16 pages) 

War Poems from The Times, August 1914-1915 (9 August 1915, 16 pages) 
 

Special Supplements  
      The Divorce Commission Supplement (13 Nov 1912, 8 pages) 

The Marconi Scandal Supplement (14 Jun 1913, 8 pages) 
 

 
The Times Supplements published in this series comprise eighty-five largely 
geographically-based supplements, complemented by significant groups and single-
issue supplements on domestic and international political topics, of which 83 are 
published here. 

Alfred Harmsworth, Lord Northcliffe (1865-1922), acquired The Times 
newspaper in 1908. In adding the most influential and reliable voice of the British 
establishment and of Imperially-fostered globalisation to his growing portfolio of 
newspapers and magazines, Northcliffe aroused some opposition among those who 
feared that he would rely on his seemingly infallible ear for the popular note and lower 
the tone and weaken the authority of The Times. Northcliffe had long hoped to prise this 
trophy from the control of the Walters family, convinced of his ability to make more of 
the paper than they had, and from the beginning applied his singular energy and 
intuition to improving the fortunes of ‘The Thunderer’.  

Between 1909 and 1917, when paper shortages hastened their end, Northcliffe’s 
Times issued a series of geographically-based supplements (not to be confused with the 
Times Literary Supplement (1902-) and the Times Education Supplement (1910-), all 

                                                      
1 The number in square brackets is the number of Supplements published in this series. 



 
 

 2 

first published gratis.i The regular supplements were: The South American Supplements 
(44 issues: 30 July 1910 – 24 Feb 1914); The Japanese Supplements (6 issues: 19 July 
1910 – 16 Dec 1916) and The Russian Supplements (28 issues: 15 Dec 1911 – 27 Jan 
1917). The Norwegian and Spanish Supplements (respectively 18 May and 24 June 
1914) were confined to single issues.   

Together with the Great War-related and special supplements that follow them 
here, these supplements represent valuable source material across a variety of fields: 
British World Studies, Area Studies, particularly of Japan, Russia and South America, 
International Relations, Media History, transnational studies of the history of opinion 
and propaganda, and  above all, the history of globalisation as wealthy readerships 
around the world were offered attractive investment 
opportunities in poorly-exploited markets in  clear, attractive 
detail, with all the credibility of the world’s premier 
establishment newspaper behind them.  
 Lavishly illustrated, each title was tailored to support 
The Times’ broad editorial position under Geoffrey Buckle 
(Editor 1884-1912), Geoffrey Dawson (Editor 1912-1919), 
the more flexible Wickham Steed (Editor 1919-23) and, 
particularly from December 1916, when Lloyd George put 
Northcliffe in charge of British propaganda, to promote both 

Northcliffe’s and Great Britain’s wartime priorities. The 1916 
Japanese Supplements reinforced the amities of the Anglo-
Japanese Alliance of 1902-22 against growing pro-German 
sympathies in Kasumigaseki, but they also shored up Japanese and South American 
resentment over the Monroe Doctrine at a time of increasing Japanese emigration to 
Peru, long before Northcliffe’s press campaign urged readers around the world to 
“Watch Japan!” in the wake of the Washington Conference and the abrogation of the 
Alliance there in February 1922. 

Gifted artists and contributors ranging from foreign statesmen to expatriate 
journalists and publicists contributed to the supplements. The supplements would 
probably have continued beyond 1917, but publication was limited by acute newsprint 
shortages and, in the case of the Russian Supplements, by the 1917 Revolution. The 
Times also issued four supplements on topical aspects of the Great War. All except a few 
of the supplements given here were issued in a smaller format than the main paper,  
independently paginated, and inserted loosely into The Times: a method of distribution 
that made reading, or retaining them, a more deliberate decision than was the case for 
material in the regular daily format: hence their rarity. 

 
  

The Times South American Supplement, 30 July 1910; issue 21 of The Times Russian Supplement, 24 June 1916; issue 2 of The 
Times Japanese Supplement, 3 June 1916; The Times Norwegian Supplement, 18 May 1914. 

 
 

 

Cross-selling the South 
American Supplements in 
The Times Weekly edition 



 
 

 3 

The Times South American Supplements (28 Dec 1909 - 24 Feb 1914)2 
A 72-page preliminary to the numbered issues of The Times South American 
Supplements was published as a one-off on 28 December 1909, a regular-format 
supplement intended to highlight the South American continent’s potential for capital 
investment and emigration. In 1909, interest in South America was at fever pitch in 
anticipation of the opening of the Panama Canal after thirty years of construction. 
Britain was well-placed to derive huge trading benefits from the opening, which was 
planned for 1913. British financiers had made large commitments of capital to the Canal 
Plan and to ensuring that Britain maintained its global dominance of the high seas and 
maritime trade, as this early foray into the South American Supplements predicted:  
 

‘The Panama Canal will do more than change trade routes and redistribute 
navies, already many hundreds of millions of English capital have been devoted 
to the development of these counties in the first stage of opening 
communications and expanding enterprise, while from Southern and Central 
Europe a steady stream of migrants is flowing into the new lands which the 
railways are bringing within reach.’3  
 

This thrust towards the New World and to the lifestyle that adventurous young men of 
the day might experience in, for example, the Argentine, is well depicted in the back-
story of Agatha Christie’s Captain Arthur Hastings, an occasional side-kick and idealistic 
foil to the more worldly Hercules Poirot. Well-bred, somewhat romantic and always 
patriotic Englishmen with a sense of fair play and a nose for opportunity were targeted 
and played to by the South American Supplement series. Such pioneers would make 
their fortune in South America yet vow fierce allegiance to Britain and her values of free 
trade, democracy, and ‘common decency’.  
 No less than 44 South America Supplements ensued in 1910-1914, of which this 
collection offers 43. Each carried extensive advertising, with articles heralding not only 
the investment opportunities beckoning international finance, but analysing the 
political and economic situation throughout the South American nation states. The 
series featured copious high-quality coloured maps and represented a considerable 
investment by Northcliffe’s Times , and its Director of Supplements, Robert P. Porter. 
Here was detailed, curious, informed journalism from a publication that epitomised 
Britain’s Imperial interests. The South American Supplements managed the delicate 
task of defining and describing the territory of the Monroe Doctrine because Britain, 
Northcliffe and The Times all shared Monroe’s principal objectives and hoped to 
continue to benefit from them to the exclusion of other European powers.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                      
2 This online collection holds the entire run of the ‘South American Supplements’, except for the 
preliminary unnumbered issue of 28 December 1909, and No. 4, of October 25 1910. 
3 ‘The South American Supplement’, The Times, 26 Sep 1909, pg. 10.  



 
 

 4 

The Times South America Supplements  
1910  No. 1 July 30 pp. 20  

No. 2 Aug 30 pp. 20  
No. 3. Sept 27 pp. 24 
No. 4. Oct 25 (missing) 
No. 5 Nov 29 pp. 21  
No. 6 Dec 27 pp. 16 

1911 No.7 Jan 31 pp. 20  
No. 8 Feb 28 pp. 16 
No. 9 March 28 pp. 16 
No. 10 April 25 pp. 16 
No. 11 May 30 pp. 16 
No. 12 June 27 pp. 16 
No. 13 July 25 pp. 12 
No. 14 Aug 29 pp. 12 
No. 15 Sep 30 pp. 36 
No. 16 Oct 31 pp. 16 
No. 17 Nov 28 pp. 16 
No. 18 Dec 26 pp. 16 

1912 No 19. 30 Jan 1912 pp. 16 
No. 20 27 Feb 1912 pp. 20 
No. 21 26 March 1912 pp. 16 
No. 22 30 April 1912 pp. 16 
No. 23 30 May 1912 pp. 16 
No. 24 25 June 1912 pp. 16 
No. 25 30 July 1912 pp. 16 
No. 26 27 Aug 1912 pp. 20 
No. 27 24 Sept 1912 pp. 16 
No. 28 29 Oct 1912 pp. 20 
No. 29 26 Nov 1912 pp. 20 
No. 30 31 Dec 1912 pp. 20 

1913 No. 31 Jan 28 1913 pp. 24 
No. 32 25 Feb 1913 pp. 26 
No. 33 25 March 1913 pp. 24 
No. 34 29 April 1913 pp. 20 
No. 35 27 may 1913 pp. 20 
No. 36 24 June 1913 pp. 16 
No. 37 29 July 1913 pp. 16 
No. 38 26 Aug 1913 pp. 12 
No. 39 30 Sept 1913 pp. 16 
No. 40 28 Oct 1913 pp. 12 
No. 41 25 Nov 1913 pp. 12 
No. 42 30 Dec 1913 pp. 12 

1914  No. 43 27 Jan 1914 pp. 12 
No. 44 24 Feb 1914 pp. 12 

Area and title Abbreviation Year No. No. pp 

South American Supplement, Issue 01, 1910-
07-30 

TTS/SouthAmerica-
01 

1910 1 20 

South American Supplement, Issue 02, 1910- TTS/SouthAmerica- 1910 2 20 



 
 

 5 

08-30 02 

South American Supplement, Issue 03, 1910-
09-27 

TTS/SouthAmerica-
03 

1910 3 24 

South American Supplement, Issue 05, 1910-
11-29 

TTS/SouthAmerica-
05 

1910 5 21 

South American Supplement, Issue 06, 1910-
12-27 

TTS/SouthAmerica-
06 

1910 6 16 

South American Supplement, Issue 07, 1911-
01-31 

TTS/SouthAmerica-
07 

1911 7 20 

South American Supplement, Issue 08, 1911-
02-28 

TTS/SouthAmerica-
08 

1911 8 16 

South American Supplement, Issue 09, 1911-
03-28 

TTS/SouthAmerica-
09 

1911 9 16 

South American Supplement, Issue 10, 1911-
04-25 

TTS/SouthAmerica-
10 

1911 10 16 

South American Supplement, Issue 11, 1911-
05-30 

TTS/SouthAmerica-
11 

1911 11 16 

South American Supplement, Issue 12, 1911-
06-27 

TTS/SouthAmerica-
12 

1911 12 16 

South American Supplement, Issue 13, 1911-
07-25 

TTS/SouthAmerica-
13 

1911 13 12 

South American Supplement, Issue 14, 1911-
08-29 

TTS/SouthAmerica-
14 

1911 14 12 

South American Supplement, Issue 15, 1911-
09-30 

TTS/SouthAmerica-
15 

1911 15 38 

South American Supplement, Issue 16, 1911-
10-31 

TTS/SouthAmerica-
16 

1911 16 16 

South American Supplement, Issue 17, 1911-
11-28 

TTS/SouthAmerica-
17 

1911 17 16 

South American Supplement, Issue 18, 1911-
12-26 

TTS/SouthAmerica-
18 

1911 18 16 

South American Supplement, Issue 19, 1912-
01-30 

TTS/SouthAmerica-
19 

1912 19 16 

South American Supplement, Issue 20, 1912-
02-27 

TTS/SouthAmerica-
20 

1912 20 20 

South American Supplement, Issue 21, 1912-
03-26 

TTS/SouthAmerica-
21 

1912 21 16 

South American Supplement, Issue 22, 1912-
03-04 

TTS/SouthAmerica-
22 

1912 22 16 

South American Supplement, Issue 23, 1912-
05-30 

TTS/SouthAmerica-
23 

1912 23 16 

South American Supplement, Issue 24, 1912-
06-25 

TTS/SouthAmerica-
24 

1912 24 16 

South American Supplement, Issue 25, 1912-
07-30 

TTS/SouthAmerica-
25 

1912 25 16 

South American Supplement, Issue 26, 1912-
08-27 

TTS/SouthAmerica-
26 

1912 26 20 

South American Supplement, Issue 27, 1912- TTS/SouthAmerica- 1912 27 16 



 
 

 6 

08-24 27 

South American Supplement, Issue 28, 1912-
10-29 

TTS/SouthAmerica-
28 

1912 28 20 

South American Supplement, Issue 29, 1912-
11-26 

TTS/SouthAmerica-
29 

1912 29 20 

South American Supplement, Issue 30, 1912-
12-31 

TTS/SouthAmerica-
30 

1912 30 24 

South American Supplement, Issue 31, 1913-
01-28 

TTS/SouthAmerica-
31 

1913 31 24 

South American Supplement, Issue 32, 1913-
02-25 

TTS/SouthAmerica-
32 

1913 32 29 

South American Supplement, Issue 33, 1913-
03-25 

TTS/SouthAmerica-
33 

1913 33 23 

South American Supplement, Issue 34, 1913-
04-29 

TTS/SouthAmerica-
34 

1913 34 20 

South American Supplement, Issue 35, 1913-
05-27 

TTS/SouthAmerica-
35 

1913 35 20 

South American Supplement, Issue 36, 1913-
06-24 

TTS/SouthAmerica-
36 

1913 36 16 

South American Supplement, Issue 37, 1913-
07-29 

TTS/SouthAmerica-
37 

1913 37 16 

South American Supplement, Issue 38, 1913-
08-26 

TTS/SouthAmerica-
38 

1913 38 12 

South American Supplement, Issue 39, 1913-
09-30 

TTS/SouthAmerica-
39 

1913 39 12 

South American Supplement, Issue 40, 1913-
10-28 

TTS/SouthAmerica-
40 

1913 40 12 

South American Supplement, Issue 41, 1913-
11-25 

TTS/SouthAmerica-
41 

1913 41 25 

South American Supplement, Issue 43, 1914-
01-27 

TTS/SouthAmerica-
43 

1914 43 12 

South American Supplement, Issue 44, 1914-
02-24 

TTS/SouthAmerica-
44 

1914 44 28 

 
 
The Times Russian Supplements (15 Dec 1911 – 27 Jan 1917)4  

The Times Russian Supplements were published in the same small-
format as the South American Supplements between December 1911 
and January 1917. Initially conceived to enhance ‘economic and social 
relations’ between Britain and Russia in the context of European 
rivalries and the growing influence of Germany, their tone became 
increasingly unctuous with Russia’s entry into the Great War, as it 
was then known, in August 1914, in a belated effort to warm ties with 
Britain’s ‘great ally’.  Northcliffe, however, had long been convinced 
that Russia deserved cultivating both as a natural ally against German 

                                                      
4 The Times published 27 Russian Supplements in total, of which this collection offers all but the missing 

No.22, published in July 1916. 



 
 

 7 

expansionism and for its potentially uplifting effect on sales of what was simultaneously 
his most prestigious and looked like becoming one of his least profitable media 
trophies: sales of The Times daily edition had fallen to 38,000 at the time of the 
Northcliffe acquisition in 1908. However, by 1914 Northcliffe’s media empire had 
captured 40 per cent of the morning and 45 per cent of the evening newspaper 
circulation in Britain and 15 per cent of the Sunday circulation (Thompson 2000: 151, 
115). 

The Russian Supplements, which were also published in Russian and distributed 
by the Russian newspaper Novoe Vremya, became an essential element in Britain’s 
propaganda toolkit in the run-up to the First World War. Launched with considerable 
fanfare, the first, 52-page issue of 1911 was received positively on all sides. Whereas the 
first issue had trumpeted British investment in and reassured global investors of the 
soundness of Russia’s commercial development (viz., ‘[Advt.’ or advertorial for The New 
Russia Company’s as “The British Pioneers of the Iron, Coal, and Steel Trade in Russia”, 
p.46], the second issue of 28 March 1913 adopted a far more Russo-centric tone as 
Russian companies saw their chance to attract international investment and bought far 
more space for domestic enterprises.  

 

 
 
Publication of the Russian Supplements or ‘Russian Section’ proceeded apace, running 
to 27 issues in all. The first issue was well received. The tone of the second issue, 
published 28 March 1913, differed as Russian commercial interests had become more 
deeply involved. Still, the expansive confidence and volume of the first two issues held 
up, running close to 30 pages for most of 1913, 20 for most of 1914 and 1915 but, as 
wartime paper shortages cut into supplies, slimming down to 16 pages throughout 
1916. 
 The 27 January 1917 issue was the last of The Times Russian Supplements. With 
growing political unrest in Russia, the Bolshevik seizure of power set the supplements 
on borrowed time, but wartime material shortages were the more prosaic reason for 
ending the series.  
 On 24 February 1917, an article appeared in The Times entitled ‘The Newspaper 
Crisis’.  Without referring to the cessation of the Russian Supplements, the article 
explained that Government-imposed restrictions on the importation of paper and 
paper-making equipment, and further restrictions brought in by Lloyd George meant 
that newspapers faced a stark choice: to either offer an ‘emasculated’ newspaper, or put 
it on the newsstands at ‘an advanced price’. The Times maintained that the regular 
features of the daily were ‘absolutely unimpaired’ by newsprint shortages, but the 
Russian Supplements were a casualty both of these shortages and of political realities 
on the ground.  

Reassuring the international business community of Russia's 
'enviable' financial health, six years ahead of the debt 
repudiations and confiscations of 1917-18 (No.1, Dec. 15 1911). 



 
 

 8 

 
The Times Russian Supplements 
1911  [No. 1] Dec 15 pp. 52 
1913  No. 2 Mar 28 pp. 44 

No. 3 June 16 pp. 28 
No. 4 Aug 11 pp. 24 
No. 5 Oct 20 pp. 28 
No. 6 Dec 15 pp. 32 

1914 No. 7 Feb 16 pp. 20 
No. 8 April 27 pp. 20 

1915  No. 10 Jan 15 pp. 20 
No. 11 April 26 pp. 20 
No. 12 June 28 pp. 16 
No. 13 Sept 18 pp. 16 
No. 14 Oct 30 pp. 16 
No. 15 Dec 17 pp. 16 

1916  No. 16 Jan 15 pp. 16 
No. 17 Feb 26 pp. 16 
No. 18 Mar 25 pp. 16 
No. 29 Apr pp. 16  
No. 27 May pp. 16  
No. 24 Jun pp. 16 

No. 22 Jul pp. 16 [not given in this collection] 
No. 23 Aug 26 pp. 16 
No. 24 Sep 30 pp. 16 
No. 25  Oct 28 pp. 16 
No. 26 Nov 25  pp. 16 
No. 27 Dec 30 pp. 16;  

1917 No. 28 Jan 27 pp. 16 
 
 
 
 
 
Area and title Abbreviation Year No. No. 

pp 
Russian Supplement, Issue 01, 1911-
12-15 

TTS/Russia-01 1911 1 52 

Russian Supplement, Issue 02, 1913-
03-28 

TTS/Russia-02 1913 2 44 

Russian Supplement, Issue 03, 1913-
06-16 

TTS/Russia-03 1913 3 28 

Russian Supplement, Issue 04, 1913-
08-11 

TTS/Russia-04 1913 4 24 

Russian Supplement, Issue 05, 1913-
10-20 

TTS/Russia-05 1913 5 28 

Russian Supplement, Issue 06, 1913-
12-15 

TTS/Russia-06 1913 6 32 

Russian Supplement, Issue 07, 1914- TTS/Russia-07 1914 7 32 



 
 

 9 

02-16 

Russian Supplement, Issue 08, 1914-
04-27 

TTS/Russia-08 1914 8 20 

Russian Supplement, Issue 09, 1914-
07-27 

TTS/Russia-09 1914 9 20 

Russian Supplement, Issue 10, 1915-
01-15 

TTS/Russia-10 1915 10 20 

Russian Supplement, Issue 11, 1915-
04-26 

TTS/Russia-11 1915 11 20 

Russian Supplement, Issue 12, 1915-
06-28 

TTS/Russia-12 1915 12 16 

Russian Supplement, Issue 13, 1915-
09-18 

TTS/Russia-13 1915 13 16 

Russian Supplement, Issue 14, 1915-
10-30 

TTS/Russia-14 1915 14 16 

Russian Supplement, Issue 15, 1915-
12-17 

TTS/Russia-15 1915 15 16 

Russian Supplement, Issue 16, 1916-
01-15 

TTS/Russia-16 1916 16 16 

Russian Supplement, Issue 17, 1916-
02-26 

TTS/Russia-17 1916 17 16 

Russian Supplement, Issue 18, 1916-
03-25 

TTS/Russia-18 1916 18 16 

Russian Supplement, Issue 19, 1916-
04-29 

TTS/Russia-19 1916 19 16 

Russian Supplement, Issue 20, 1916-
05-27 

TTS/Russia-20 1916 20 16 

Russian Supplement, Issue 21, 1916-
06-24 

TTS/Russia-21 1916 21 16 

Russian Supplement, Issue 23, 1916-
08-26 

TTS/Russia-23 1916 23 16 

Russian Supplement, Issue 24, 1916-
09-30 

TTS/Russia-24 1916 24 16 

Russian Supplement, Issue 25, 1916-
10-28 

TTS/Russia-25 1916 25 16 

Russian Supplement, Issue 26, 1916-
11-25 

TTS/Russia-26 1916 26 16 

Russian Supplement, Issue 27, 1916-
12-30 

TTS/Russia-27 1916 27 16 

Russian Supplement, Issue 28, 1917-1-
27 

TTS/Russia-28 1917 28 16 

 
 
 
 
 
 
 



 
 

 10 

 
 
 
 
 
 
 
 
The Times Japanese Supplements (19 July 1910 – 16 Dec. 1916)  
In 1910 The Times produced what was intended to be a special single supplement to 
mark the Japan-British Exhibition at Shepherds Bush (14 May – 29 October 1910). The 
Exhibition was designed primarily to promote public understanding of Japan in Britain 
in order to buttress support for the Anglo-Japanese Alliance of 1902.  
 

 
  
The stated objective of the Exhibition was to demonstrate the ‘Arts, Products, and 
Resources of the Allied-Empires under the Auspices of the Japanese Government’. The 
show was hugely successful, attracting more than 8 million visitors and did much to 
engage Western interest in the aesthetics of Japonisme. 
 The Times’ first Japanese Supplement, published in large format two months into 
the Exhibition, was a mammoth 72-page project, serving both as a guide to and as a 
review of the Exhibition and, by extension, the cultural and geo-political capital of Japan 
as a nation and an ally.  
 

 
 

Elizabeth Keith’s front cover 
for The Times Japanese 
Supplement No 3: ‘The New 
Japan’, July 15 1916. 

Saburosuke Okada’s front 
cover for the 2nd Japanese 
Supplement No.2, 3 June, 
1916. 



 
 

 11 

The importance of the Japan-British Exhibition Supplement is discussed in Hotta-Lister 
and Nish (2012: 223-225). Other newspapers had vied to produce the first supplement 
and there was considerable jealousy among publishers  in Fleet Street when The Times 
secured the contract with the Japanese government, largely through the endeavours of 
Robert P. Porter (1852-1917), the American Director of the Special Supplements 
Department set up at The Times.ii 

Porter, who was already extending the supplement concept to South America 
and Tsarist Russia, visited Japan in 1909 to gather material and hold discussions with 
journalists and officials, among them Captain Francis Brinkley (1841-1912), then The 
Times Japan correspondent, who suggested to contacts among the Japanese elites that 
further supplements might benefit the nation. According to Brinkley, never slow to 
promote Japanese interests, “One supplement could accomplish more in introducing the 
true Japan to Anglo-Saxon notice than all the books ever printed” (Wildes 1927: 223).  

The enterprising Mr. Porter would republish this first supplement in two 
editions under his own name but with different titles, each running to 789 pages, with 
copious preliminaries, maps and illustrations.  The original ran thirty-four topical 
articles and constitutes a template for all subsequent issues except, perhaps, the last. 
Neither agriculture nor labour problems received a dedicated article but they were 
referred to in many of the other articles. As Wildes put it, “…the tenor of the articles was 
highly laudatory of Japan, for the Japanese point of view was taken throughout (Wildes 
1927: 224). Brinkley alone contributed six such pieces. Brinkley’s own Japan Weekly 
Mail, itself in receipt of a Japanese government subsidy, commented approvingly, 
“There were seventy-two pages of advertising “designed to introduce Japan to the 
attention of foreign nations” (Japan Weekly Mail: August 27 1910).iii  

Besides the sixiv Times Japanese Supplements, this first issue inspired something 
of a boom in foreign journalism on Japan devoted, as Wildes put it, to ‘creating a 
pleasant impression’, with supplements by the San Francisco Chronicle (October 22 
1911), New York Evening Post (December 1916), the Manchester Guardian (June 1921), 
Literary Digest (January 1922), and the Trans-Pacific, in a series on Japan’s overseas 
interests that began with a focus on Korea (April 1922) but moved on to Formosa 
(August 1922), and Manchuria in October of the same year. The Japan Times, flagship 
organ of the Foreign Ministry of Japan, ran a series of supplements presenting Japan’s 
case in the US and France between 1924 -1925. The Japan Advertiser ran special 
editions on the marriage of the Prince Regent and the Osaka Exposition in 1924-1925. 
Following the earthquake of September 1923, the Far Eastern Review of Shanghai 
published a mammoth Reconstruction Number in June-July 1925 (Wildes 1927: 250). 

Six years after the first Japanese Supplement, The 
Times brought out a run of five, of which the first 
appeared on 3 June 1916. Here the focus was on Japanese 
naval history, trade and business, but it also contained 
articles on Japanese culture and domestic life. Robert 
Porter of The Times organised lucrative advertising 
support for this and all succeeding Japan supplements, 
frequently visiting Tokyo and meeting with Brinkley and 
his network among Japanese officialdom. Why the 1916 
supplement was so long in the making remains unclear, 
but its reappearance came at a time when, although allied 
with Japan, British support for Japan’s international 
agenda needed emphasising to counteract among some 

Advertising a reduced-size reprint of the 
1910 ‘Japanese Supplement’, published 
as The Japanese Empire, and credited  
to the erstwhile Times correspondent 
inChina J.O.P. Bland. 



 
 

 12 

Japanese, most notably the Prime Minister, Terauchi Masatake, a wavering of loyalties 
towards the German side following a series of German successes on the Western front.   
 Contributions to the supplement were heavily weighted towards Japanese 
statesmen, with the first issue containing articles by the former and current prime 
ministers of Japan Count Okuma and Baron Kato, respectively, as well as advocates of a 
Greater Japan, such as Viscount Kaneko and Baron Takahashi. Most advertising space 
was taken by Japanese concerns, inspiring some criticism in both countries.   
 Despite their political intentions, all of the Japan Supplements provided outlets 
for the work of gifted writers and artists associated with Japan, many for the first time 
in English. The front cover of the first ‘re-launch’ issue (No.2 in the series overall) of 
June 3 1916 was illustrated by the Western-influenced Japanese artist Saburosuke 
Okada (1869-1939). Inside, this second supplement provided an early platform for the 
writings of the British journalist and author J.W. Robertson Scott, who would soon go on 
to edit the New East magazine in Tokyo (1916-18) with indirect support organised by 
the Far East Department of the British Foreign Office.  

There are standout attractions throughout the supplements, most notably the 
work of Robertson-Scott’s sister-in-law Elizabeth Keith (1887-1956), whose cover 
design for issue no. 3, ‘The New Japan’, stands as a classic representation of the new, 
modernising Japan, confident in its naval power and proud of its cultural distinction, a 
kimono-clad mother looking on with a degree of anxiety, Japan’s unknowing future on 
her back.    
 
Japan Supplements published (but see endnote iv) 
1910 No. 1 July 19 pp. 72  
1916  No. 2 June 3 pp. 20 

No. 3 July 15 pp. 20 
No. 4 September 2 pp. 20 
No. 5 October 14 pp. 20 
No. 6 December 16 pp. 24 

 
The Spanish Supplement (29 June 1914) pp.36  
Unusually for a single-issue Times Supplement, The Times Spanish Supplement is 
numbered No.1, as if The Times had bigger plans in store, possibly in  tandem with the 
ambitious series of South American Supplements produced in these years. Some 
fascinating pieces on Spanish Jews in Turkey, emigration problems, considerations of 
the Catalonia and the Basque issues, as well as extensive and interesting pieces on the 
fruit and cork industries. A clear and enquiring news source on Spain as it was before 
the implosions of the late 1920s and 1930s. 
 
The Norwegian Supplement (18 May, 1914) pp.24 
Although only intended as a single issue, The Times Norwegian Supplement provides a 
fascinating glimpse of a nation on the verge of socialism, displaying many aspects of the 
educational and national health model that have characterised the welfare state in 
Scandinavian nations ever since. Britain needed to get Norway onside in the coming 
conflagration but at this point Northcliffe was heavily fixated on events in Ulster and, 
like most observers, had little inkling of the cataclysm to come.  For scholars of 
Norwegian literature, the arts, the church, the language question and such formulaic 
issues as the whaling industry, forestry , mining and the shipping industry the articles 
here provide data and sober analysis that remains thorough and reliable today.  



 
 

 13 

 
 
 
 
 
 
The Times Supplements Associated with World War I 
Culminating in The Times History of the War,  which began 
publishing before the end of hostilities, The Times published four 
supplements on topical issues, all supporting the war effort, the 
last two reflecting Northcliffe’s appointment as Lloyd George’s 
Director of Propaganda. Already effectively the loudest voice in 
the nation,  Northcliffe’s position alongside the  War Cabinet that 
took office in December 1916 would ensure  that The Times 
Supplements would became even more prominent expressions of 
his commercial and patriotic interests.  
 
The French Yellow Book (19 December 1914), pp. 32. 
The French Yellow Book: How Germany Forced the War, was published simultaneously 
in French (Paris) and English (London) on 2 December 1914. It contained the fullest 
‘dossier’ of French diplomatic correspondence pertaining to the lead up to the war yet 
published, and was, five months into the conflict, written and designed to firmly assign 
responsibility for the war to Germany. On 21 December 1914, The North-German 
Gazette was amongst the first German papers to respond to the French Yellow Book, 
issuing what The Times described as the ‘German Retort to the French Yellow Book’. It 
was, in fact the Times’ own Paris correspondent who had undertaken the translation of 
the documents, with The Times newspaper distributing the work in Britain at the 
behest of the French Government. This activity sparked considerable controversy, with 
critics questioning the independence of The Times, and some accusations of 
profiteering from the conflict. 
 In response, The Times took the decision to issue The French Yellow Book as a 
32-page special supplement, issued gratis with the paper on 19 December, 1914. 
Advertising for this supplement informed the reader that ‘Demand will not only be 
exceptional, but unique in the history of a penny newspaper’. This seemed incongruous 
with its own claim that it was making ‘no financial profit’, for The Times clearly received 
a massive circulation boost from the publication.  

The French Yellow Book should be read in in conjunction with the ‘White Book’, 
produced by the British Government at a nominal price, setting out key British 
correspondence and diplomatic activity during the run-up to war. This publication not 
only represents a valuable source for scholarship on the road to the Great War, but 
constitutes a fascinating skirmish in the propaganda battles waged alongside the 
physical conflict.   
 
 
The Red Cross Supplement (21 October 1915), pp.32.  
The Red Cross Supplement was a sister supplement to the 
Recruiting Number. Britain was in desperate need of 
manpower on the Western Front, it was also in dire need 
of trained nurses in the convalescence and rehabilitation 



 
 

 14 

hospitals at home. The Times Illustrated History and Encyclopaedia of the War, carried 
much of the material in this supplement (part 41). 
 
 
 
 
The Recruiting Supplement (3 November 1915), pp. 
16. 

This special ‘Recruiting Supplement’ produced by The Times, 
like many of the wartime numbers, combined a requirement to 
aid the war effort with a carefully calibrated strategy to boost 
circulation. An advertisement on 4 November touted the need 
for thousands of extra copies to be printed, with the original 
issue contained within The Times ‘sold out at Printing-House 
by 10.00 am’.  This reprint was sold at 5s. per 100 copies to 
recruiting agencies, and in the musical halls – always fertile 
ground for the recruiter. The apparently ‘unprecedented 
demand’ both promoted The Times as the initiator of the 
laudable publication, but also complimented readers on their 
patriotism.  

As with all the supplements, The Recruiting Supplement   
was a response to a critical issue in the national conversation: on this occasion, the 

composition of the British Army, which had suffered huge losses 
on the battlefield and in the trenches. Long-running opposition 
to conscription for foreign wars meant that until the summer of 
1915, the British Army had relied upon a volunteer army, 

famously encouraged by the Kitchener poster. In the summer of that year, however, 
with manpower shortages increasing, the idea of conscription began to gain traction. 
Lord Derby was appointed Director General of Recruiting and a survey and register 
were organised for all men between 18-41 years. In the autumn of 1915, under the so-
called ‘Derby Scheme’ all those not in reserved occupations or medically unfit were 
required to make a public statement as to whether or not they would serve. Thousands 
rushed to volunteer and avoid the public shame of being ‘fetched’.  

The issue of volunteering polarised the literary scene too, with Rudyard Kipling 
making frequent and powerful speeches on the recruiting circuit, demanding that ‘every 
fit young man come forward to enlist and that every young man who chooses to remain 
at home be shunned by his community’. Notwithstanding this mix of shame and glory, 
38% of single men and 54% of married men refused to serve in the Great War. Thus in 
January, 1916, The Military Service Bill was passed, and full conscription ensued. 
 
War Poems from The Times, 1914-1915 (9 August 1915), 
pp.16 
During the course of 1914 and 1915, some of the most 
celebrated poets of the day published their work The Times. 
These included Kipling, Laurence Binyon (1869-1943), de 
La Mare, Noyes et al. This special supplement collected 
these poems, illustrated with evocative line drawings. This 
issue preceded the election of the Lloyd George cabinet of 
1916 and Northcliffe’s appointment as Director of 

Distribution of hospitals with a connection 
to the British Red Cross, 21 October 1918, p. 
4.  

Title Page, ‘War Poems from The 
Times’, August 9 1915. 

 
Kipling’s ‘For All We Have And 
Are’, back page, The Times 
Recruiting Supplement, 3 
November 1915. 



 
 

 15 

Propaganda. Although undoubtedly patriotic in its inspiration, this supplement is less 
shrill in tone than its contemporary, Northcliffe’s Overseas Daily Mail, which expressed  
in no uncertain terms its mission to recruit young men from the Dominions into the 
sorry ranks of those bogged down on the Western Front.   
 
 

The Times Special Supplements 
 
The Divorce Commission Supplement (13 Nov, 1912) pp. 8.  
In 1909 a Royal Commission was instituted to look into the Divorce laws of Britain. The 
gender inequality reinforced by the Divorce Laws had long been a rallying cry for the 
Suffragettes. With such powerful proponents of reform as Sir Arthur Conan Doyle, 
President of the Divorce Law Reform Union, urging change, divorce became a hot 
political topic. In November 1912, when the Royal Commission on Divorce issued its 
Report, The Times issued a special supplement containing the full text. The polarising 
issue of divorce was fuelled by deep social changes driven by industrialisation and the 
increasing secularisation of the nation.  
 The issue aroused the ire of The Spectator, which took a negative view of the 
Report, emphasising that the ‘first importance for the nation is to preserve the basis of 
the family, which is a monogamous union dissoluble only by death or by an essential 
breach of the marriage contract by sexual unfaithfulness’. The report recommended that 
the sexes should be on an equal footing as regards divorce, which should be obtainable 
on specified grounds (adultery; desertion; cruelty; insanity; drunkenness, and 
imprisonment under a commuted death sentence). The Report also recommended that 
facilities be opened for hearing divorce cases. War delayed the implementation of these 
recommendations, but the Report laid the foundations for women’s rights and equality 
in the decades that followed, and the imprimatur of The Times set its recommendations 
before a significant, opinion-leading readership. 
 
The Marconi Scandal Supplement (14 June, 1913) pp.8.  
The Marconi Scandal, which broke in the summer of 1912, alleged corruption at the 
heart of the Liberal Government in the form of insider trading. A group of top ministers, 
most notably Lloyd George, then Chancellor of the Exchequer, and including such 
luminaries as Sir Rufus Isaacs and Herbert Samuel, were accused of utilising advanced 
information of a Government decision to award a large contract to the British Marconi 
Company to personally benefit from the acquisition of shares in its sister company in 
the United States. 
  These claims of corruption in high places were countered with accusations of 
anti-Semitism. The scandal marks the beginning of investigative journalism in England, 
with the writer Hilaire Belloc and C. Chesterton (brother of G.K.) pursuing the ministers 
in articles for the publication Eye-Witness. Although none of the charges against Lloyd 
George et al stuck, the concept and practice of press scrutiny of people in public office 
took root in the modern press and, as a result, the least whiff of financial impropriety 
became distasteful to British and continental publics.   
 
Peter O’Connor, Musashino University, Tokyo, Peter Robinson, Japan Women’s University, 

Tokyo 

 

 



 
 

 16 

  



 
 

 17 

Bibliography 
Bickers, Robert and Christian Henriot (eds.) (2000) New frontiers: Imperialism’s new 
communities in East Asia, 1842-1953, (Manchester, Manchester University Press), p2. 
Bland, J.O.P (1910) The Japanese Empire. A Reprint of The Times Japanese Edition, July 
19,1910 (London: The Times Publishing Co.) 
Dorman, Robert L. “The Creation and Destruction of the 1890 Federal Census”. In 
American Archivist, 71 (Fall–Winter 2008), 350–83. 
Hotta-Lister, Ayako and Nish, Ian (Eds.) (2012) “The Times 1910 Japan Supplement”. In  
Commerce and Culture at the 1910 Japan-British Exhibition: Centenary Perspectives, 
pp.223-225 (Folkestone: Global Oriental).  
O’Connor, Peter (2010) “Alfred Harmsworth, Lord Northcliffe: An Uncomfortable 
Visitor to Japan” in Hugh Cortazzi (Ed.) Britain and Japan: Biographical Portraits, Vol. 
VII, pp 323-339 (Folkestone: Global Oriental).  
- (2017) “The English-language press networks in the transnational history of East Asia, 
ca.1850-1950”. In Sven Saaler and Christopher Szpilman (eds.) Routledge Handbook of 
Modern Japanese History (Routledge: London and New York, 2017), 62-76.  
Porter, Robert; Gannett, Henry; Hunt, William (1895). "Progress of the Nation", in 
"Report on Population of the United States at the Eleventh Census: 1890, Part 1". 
Bureau of the Census. pp. xviii–xxxiv. 
- (1911) The full recognition of Japan: being a detailed account of the economic 

progress of the  
Japanese empire to 1911 (London: H. Frowde). 
- (1915) Japan, the New World Power: being a detailed account of the progress and 

rise of the 
Japanese empire / by Robert P. Porter. (London & New York: H. Milford, Oxford 
University Press. 
Thompson, J. Lee (2000) Northcliffe: Press Baron in Politics, 1865-1922 (London: John 
Murray). 
- (2014) Politicians, Press Barons and Propaganda: Lord Northcliffe and the Great War, 
1914-1919 (Ohio: Kent State University Press). 
Wildes, Harry Emerson (1927) Social Currents in Japan, with Special Reference to 
Newspapers (Chicago: University of Chicago Press). 
 
 
Notes 
                                                      
i Although in some cases, most notably the Japanese, there was a widely-entertained 
assumption that the Japanese government had subsidized their publication (see below), 
just as it subsidized the lifestyle and other publications of most Times correspondents 
in Japan until the mid-1920s.  In a good example of Northcliffe’s ‘cross-selling’ habit, the 
South American Supplements were on sale with The Times Weekly issue as a sort of 
bonus intended to garner annual subscriptions to the Weekly (see illustration). 
ii Robert Porter founded the New York Press and ran the paper from 1887-1994. A 
versatile spirit, he also organised the controversial eleventh US census for the Bureau of 
the Census in June 1890 and published a monograph on the process (see Bibliography, 
especially Dorman’s 2008 retrospective). He was appointed principal North American 
correspondent for The Times from 1908-1910, bringing him to Northcliffe’s notice and 
appointment as Director of the Supplements Department. 



 
 

 18 

                                                                                                                                                                     
iii As the Japan Weekly Mail’s most distinguished contemporary sniped, ‘It is impossible 
to conceive Captain Brinkley in a position antagonistic to the government. The training 
of long years will suffice to deliver him from that unenviable predicament’ (North China 
Herald & S.C. & C. Gazette: 9 March 1894, p. 357). 
iv Wildes (1927: 250) lists a seventh Times Japan Supplement published on June 16 
1921. However, there is no mention in the ‘earpiece’ spaces around the masthead for 
that day flagging up a Japan supplement, and the whereabouts of this seventh 
supplement remain a mystery at the time of writing.  


