
 
This is a background article accompanying Brill’s online primary source collection: 

 

 The Week, 1933-1946, A leftist newsletter in times of appeasement and war. 

 

For the online collection, see www.brill.com/week 

ISSN: 2667-3061 

 

 

From the belly of the beast: The Week, 1933-1946  

Peter O’Connor 
 

In a 1968 review of The Years of The Week, Patricia Cockburn’s memoir of her husband Claud Cockburn’s 
(1904-1981) greatest achievement, the newsletter published here, Cockburn’s old friend and fellow 
adventurer Graham Greene wrote, “…perhaps the only complaint I have against The Week is that it was 
never prosecuted under the Official Secrets Act”.1 This is droll and casual but it is also telling, for Greene 
and Cockburn had known each other since their schooldays at Berkhamsted, and both Cockburn’s 
sources and the circles who opposed them, including those protecting Britain and the empire’s official 
secrets, were peopled by an elite that he was born into. As The Week expanded its range and became the 
world’s most fearless and best-informed local newspaper, so its sources dialled in from other elites in 
Europe, in East Asia, and most controversially in the Soviet Union.  

The Week itself said of The Times editor, Geoffrey Dawson, that “…he is the unfortunate victim of a 
form of society … which impresses deeply upon the consciousness and subconsciousness of its youthful 
authors a feeling amounting almost to awe in the presence of inherited wealth, inherited security”, but 
The Week and its editor belonged to that world and benefited from information to which only that world 
was privy.2  

Cockburn’s aperçu on Dawson helps to explain why The Week was not only allowed to publish semi-
official secrets but how it had access to such secrets. In the same New Statesman review Greene recalls 
that, “I once discussed with a former member of the French secret service the possibility — with the 
help of an old boys’ network — of creating an international secret service which would publish all the 
information it obtained indiscriminately to all subscribers everywhere”.3 As Greene saw it, that project 
came to nothing, but that may have been because it was already a live endeavour in The Week. 

Claud Cockburn was not the first journalist or even among the first wave of journalists to write and 
publish on subjects that the mainstream press was overlooking – that, after all, is the aim of every true 
journalist – but he was surely among the first to do so under such a limitless remit, especially at a time 
when the world was engaged in a power struggle between those who made it their business to control 
and manage information and those who sought to free it. People who grew up in the same school or 
joined the same club, or were indeed related by blood, took one or other approach, either ringing in or 
listening in to phone calls to ABBEY 1954, The Week’s telephone number at 28 Victoria Street, SW1, or 
VICTORIA 1954, just down the road at number 24, calling from different rooms of the same corridor in 
government offices the world over. For Cockburn had been under official surveillance since 1924, when 
he and Greene travelled through Germany to ‘study conditions’ on visas provided by the German 
embassy in London. 

 
1  Greene 1968. 
2  The Week, No.166, June 17 1936. 
3  Ibid. 

http://www.brill.com/week


THE WEEK, 1933-1946 2 

 

By 1933, when he founded The Week, Cockburn’s phone was being tapped, his letters opened and his 
every move followed and scrutinised, either by officers of the Special Branch (according to Watt, 1975) 
or agents of MI5, according to his son, Patrick, who went through all twenty-seven volumes of MI5 files 
on his father when they were opened at the Public Record Office in Kew, West London, in 2004. 

The MI5 files are packed with information, often absurdly detailed and compiled with immense 
labour by intelligence officers, policemen, informants and other agencies. Useless though this 
plodding accumulation of facts may have been for any practical purpose, it gives a unique portrait 
of Claud’s life, which would have been impossible to emulate even if he and his friends had been 
meticulous diarists. No piece of trivia is too irrelevant, i.e. “It may be stated that Cockburn is a heavy 
drinker of whiskey. Observation continuing as circumstances permit.”4  

The Week is usually seen as the essential precursor to Private Eye magazine, but it was much more than 
that. Claud Cockburn knew the badlands of his country, and in exploring them, his weekly newsletter 
was a gadfly and an irritant to the powers-that-be. The Week served as a nagging reminder to Cockburn’s 
former employers, The Times of London and its equivalents in New York, Tokyo, Paris and Berlin of the 
direction the Fourth Estate could have taken had it not, in the British case (but not uniquely), become 
so closely allied with evolving circles to the right of the British government and, in particular, the Foreign 
Office in the first half of the 20th century. When Cockburn set up shop on the top floor at 28 Victoria 
Street, SW1, just close enough to Whitehall to circumvent telephone taps and arrange meetings, he was 
still a short cab ride from Fleet Street. 

There is a strong biographical foundation to the defiance and sheer publishing nerve of The Week, and 
to such classic Cockburnisms as “Never believe anything until it has been officially denied”. In 1908, 
Claud’s father, Henry Cockburn (1859-1927) had sacrificed his career in protest against official injustice 
emanating from Edward Grey’s Foreign Office.  

Claud was born in Beijing in 1904 while his father, who had been posted British Vice-Consul to 
Chonqing, was involved in negotiations in the Chinese capital alongside Sir James Mackay, resulting in 
the Mackay Treaty, an early precursor of the abandonment of British extraterritoriality in China. In 1905, 
the Cockburn family moved to Seoul, where Henry was appointed Consul-General, at the beginning of 
the Japanese protectorate that would morph into full annexation in 1910, Korea being, in effect, payback 
to the Japanese for picking Britain’s East Asian chestnuts out of the fire in their war against Russia in 
1904-05.  

Intent on countering Japanese control of Korea, a British journalist, E.T. Bethell, founded English- and 
Korean-language newspapers in Seoul in 1906, challenging Japanese intentions and exposing British 
realpolitik there, in his Korea Daily News and the Daehan Maeil Sinbo, edited by Bethell’s colleague, Yang 
Ki-tak. In 1908, both newspapers had raised Japanese ire to boiling point, Yang had been imprisoned 
and tortured, while Bethell had been imprisoned, released and now faced legal proceedings, which 
Henry Cockburn, on orders from Whitehall, had to judge, under considerable pressure from the office 
of the Japanese Resident-General. In fear for his life, Yang escaped prison and took refuge in the Korea 
Daily News building, which was protected by British ownership and a treaty with Britain. Under pressure 
from Whitehall, Henry Cockburn did eventually hand Yang over to the Japanese, but he then resigned 
as Consul-General in protest against his own government’s policies in Korea.  

Following the assassination of Resident-General Itō Hirobumi in October 1909, Japan went on to the 
full annexation of Korea in the summer of 1910. The Korean vernacular press was thereafter under 
Japanese control until the defeat of 1945. The Seoul Press, 1907-1937, published by the offices of the 
Resident-General, and then by the Governor-General (Sōtoku) of Korea, carried the Japanese version of 

 
4  Cockburn, Patrick, “My Father, Claud Cockburn, the MI5 Suspect”, June 2005, in Counterpunch. 

https://brill.com/view/db/spo?language=en


THE WEEK, 1933-1946 3 

 

the stifling of dissent, directed from Tokyo and Whitehall in the springtime of the Anglo-Japanese 
Alliance, for which Bethell, Yang, and the Korea Daily News constituted a considerable problem.5 Claud 
Cockburn was three years old when his father sacrificed his career on the altar of Korean independence 
and appeasement to a catch-up colonialist bully. As his grandson has described it, Henry’s decision must 
have seemed reckless at the time, especially to those only too willing to step into Henry’s shoes, but it 
made Henry Cockburn, alongside Ernest Bethell (Bae Seol) and Yang Ki-tak national heroes who are still 
memorialised in Korea’s continuing struggle for national integrity.6 

Greene’s 1968 review also invited consideration of an interesting juxtaposition: “…how odd that 
England in that decade contained two genuinely revolutionary figures who, not knowing each other, 
fought on the same side with methods wholly contradictory — Claud Cockburn, the mask remover, and 
Kim Philby, the mask wearer”.7  

Which raises the question, on what side did Cockburn the unmasking journalist and Philby, the 
masked spy, fight? That they were both on the side of revolutionary socialism, and that Philby was well 
protected by Stalin’s apparatus, is less clear when it comes to Cockburn. Certainly, discussion of Stalin 
in The Week is more muted than criticism and revelation of just about everything and everyone else then 
in power, but it has to be borne in mind that the Soviet Union was effectively Britain’s ally from the time 
of Hitler’s launch of Operation Barbarossa against the Soviet Union on 22 June 1941, although Stalin did 
not become ‘Uncle Joe’ in British folk memory until the announcement of the ‘Big Three’ pact - Britain, 
the Soviet Union and the United States - following Churchill’s secret mission to Moscow in August 1942. 
On August 16 of that year, Stalin and Churchill released a joint statement concluding that the Soviet 
Union, Great Britain and the United States of America would fight Nazi Germany until “the complete 
destruction of Hitlerism and any similar tyranny has been achieved”.8 

Returning to Patrick Cockburn’s view, following a visit to the much smaller (compared to MI5) files 
on his father in the Comintern archives in the Russian State Archive of Social and Political History in 
Moscow, Patrick Cockburn found that his father’s contributions to the Comintern cause, writing in the 
Daily Worker as Frank Pitcairn, were appreciated but considered erratic. Reading a report that in one 
Daily Worker article Claud had cut part of a 1936 interview Stalin had given to Roy Howard (1883-1964) 
of Scripps-Howard and UPI, Patrick Cockburn detected ‘the edgy tone of inquisitors looking for heretics 
in their ranks’.9 What said inquisitors thought of The Week is not known -  

“We know him from the negative point of view,” wrote a Comintern official in Moscow, called Bilov, 
in a secret memo on Claud written on 25 May 1937. These were ominous words at a moment when 
the great purges were gathering steam across the Soviet Union and far smaller or non-existent 
errors had fatal results for their supposed perpetrators. Bilov goes on to explain that “in the middle 
of 1936 we suggested to the English Communist Party to sack Cockburn from the senior editorial 
management as one of the people responsible for the systematic appearance of different types of 
‘mistakes’ of a purely provocative character on the pages of the Daily Worker.”10  

 
5  The Seoul Press Online, Brill Publishers, Leiden. 
6  The standard authority on Bethell, Yang Ki-tak, the Korea Daily News and the Daehan Maeil Sinbo is Chong, Chin-Sok. whose 

study The Korean Problem in Anglo-Japanese Relations, 1904-1910 (Seoul, Nanam, 1987) is forthcoming in a revised edition ed. 
O’Connor, Peter from Brill Publishers, Leiden. 

7  Ibid. 
8  Greenberg 2020. 
9  Patrick Cockburn 2005, ibid. 
10  Patrick Cockburn 2005, ibid. 

https://brill.com/view/db/spo?language=en


THE WEEK, 1933-1946 4 

 

- but the odds on Comintern officials persuading the management of The Week to dispense with the 
services of its only editorial employee must have seemed impossibly long, even to the most fervent 
apparatchik. 

There is considerable variation in contemporary estimates of Claud Cockburn and The Week’s 
significance or influence. Gordon Martel’s selection from the journals of A.L. Kennedy, a diplomat 
manqué who found himself as an influential Leader writer for The Times from 1919-1946, covers the daily 
musings and engagements of a spectacular appeaser who outdid even his own editor, Geoffrey Dawson’s 
notorious reluctance to warn of the dangers posed not only by Hitler, but by expansionist Japan and 
Italy. Kennedy’s Ribbentrop comesup (‘Hitler … cd. not have chosen a better man’), as does Vansittart, 
frequently, for his failings in seeing the Nazi threat and The Times as ‘A minor national disaster’.11 And 
yet there is no mention of The Week or of Cockburn in the selections from Kennedy’s journals for this 
important volume. Given Neville Chamberlain’s unusually friendly attitude to the press, his positions 
and those of The Times on disarmament and on the threats posed by European and Asian fascism must 
have seemed as inexplicable to a significant minority as they did to Cockburn himself. The Week’s 
unremitting campaign against appeasement did not endear it to either party, but subscriptions 
continued to climb. 

As one casualty of Churchill’s long journey to an agreement with Stalin, The Week was suspended from 
issue No.400 of 15 January 1941 until No.1 (new series) of 23 October 1942. Issue No.400 ran an article 
pointing to a strong perception among ordinary Irish people that the recent Dublin aerial bombings had 
not a German but a British origin, possibly as part of an attempt by Churchill to force retention of Irish 
ports for the British war effort, among other rumours. That in his first (1937-48) Cabinet as Taoiseach 
Éamon de Valera had just declared the IRA an illegal organisation points to an even less likely culprit. 
The Week’s political sympathies may well have been another factor in the suspension. Churchill was 
deeply resentful of Irish neutrality, but it is highly unlikely that even if he could, he would have arranged 
the aerial bombing of Belfast as well as that of Dublin, but the suggestion that he had any hand in the 
incident may have been enough to bring about the suspension.  

The Week resumed publication on 23 October 1942, two months after Churchill had engineered the 
‘Big Three’ Pact with the Soviet Union and the United States. Stalin was now ‘Uncle Joe’, a friend to 
Britain, and the Soviet Union a British ally against ‘Hitlerism’. Stalin’s new ally set the most Marxist 
editor in Britain and his newsletter back into contention, and publication and subscriptions resumed 
from new premises at 21 Bloomsbury Way, WC1, telephone CHANCERY 6565.  

The Week had lost none of its fire, but then its chief source never lost the power of his convictions. 
Cockburn’s most durable and reliable informant, Sir Robert Vansittart, Permanent Under-Secretary at 
the Foreign Office,12 was an intimate witness to Churchill’s nurturing of Ivan Maisky, the Soviet 

 
11  Jabara 2002. 
12  Watt, 2004, pp.276-286.  



THE WEEK, 1933-1946 5 

 

ambassador to London from 1932-1943. In the wake of Operation Barbarossa, Vansittart felt that it would 
be immoral for Britain to sacrifice Soviet territory to Hitler’s land-grab despite the respite Barbarossa 
promised on the Western front.13  

At private dinners with Maisky in town, at Chertwell, and in formal exchanges, Churchill redressed 
the fervent anti-communism of his earlier years in a long game that accommodated Stalin in order to 
form an effective opposition to Nazi Germany. Vansittart was as frequent a witness to these exchanges 
as he was to the many conversations and undertakings in high places that duly went the way of The 
Week.  

Vansittart’s support for The Week was principled and consistent: he distrusted Hitler and the Nazis 
and was absolutely opposed to appeasement. In this he was at one with Cockburn, and at odds with 
powerful circles in the upper echelons of British society determined to strike a deal with Germany rather 
than go to war yet again. Two hubs of appeasement were frequent targets of The Week: Cockburn’s old 
employer, The Times and its editor Geoffrey Dawson, and Dawson’s employer, Lord Astor, and the circle 
of Astor and his wife Nancy’s friends who gathered at his country house, Cliveden, in Taplow, 
Buckinghamshire, upon whom Cockburn bestowed the collective epithet ‘the Cliveden Set’, a term so 
ingrained in the conversation of the day that Cockburn satirised his own coinage.14 

 Barely imaginable communities: issue No.314, May 10, 1939 

 
Writing as Frank Pitcairn, Cockburn was a frequent contributor to the Daily Worker, and he could well 
have been the author of Hitler’s Friends in Britain, a penny pamphlet published by the Communist Party 
of Great Britain in March 1938, with a first run of 10,000 reprinted the following March - had it been 
better written. Whatever the case, the popularity of this little pamphlet indicates the currency of 
Cockburn’s phrase in the hothouse atmosphere of the late 1930s.  

In March 1963, the term was revived by Private Eye magazine in a detailed 
summary of what was then known and often guessed of the Profumo Affair, 
in which a central figure, the osteopath Dr Stephen Ward, was renting a 
riverside cottage and holding parties at Cliveden.  

Two other appeasing bêtes noires of The Week were the press lords 
Viscount Rothermere of the Daily Mail and Lord Beaverbrook of the Daily 
Express.15 As a second cousin of Evelyn Waugh, whose novel  Scoop (1938) 
satirised the ignorance and vulgarity of British press lords, most notably in 
the character of Lord Copper, a composite of Alfred Harmsworth, Lord 
Northcliffe (1865-1922) and Max Aitken, Lord Beaverbrook (1879-1964), 
Cockburn had considerable form both in his pedigree and in his contempt 
for the best known newspaper publishers of his day,  

 
13  Cowling 1975, p.156. 
14  Goldman, 1972. 
15  See The Week No.36, November 29 1933, on Beaverbrook and ‘the thick reek of the Victorian Settlers’ scandal’. 



THE WEEK, 1933-1946 6 

 

Beyond questions of influence and access lies Cockburn’s mastery of his information and his ability 
to marshal it coherently and effectively. In September 1939, someone at large in Whitehall or Parliament 
was running a book on the survival chances of the current Chamberlain Cabinet. In this cheerful aside, 
Cockburn surveys the odds.  

Parliament takes a punt: issue No.334, September 27 1939 

 
Although the premature end to Henry Cockburn’s career must have been something of a family tragedy, 
for his son, growing up with this unhappy experience of the highways and byways of the Anglo-Japanese 
relationship, during an alliance that ended when Cockburn was on his way up to Keble College, Oxford, 
must have helped Cockburn develop an acuity of interpretation that would have eluded more 
conventionally finished but less cosmopolitan readers of the political landscape. 

Issue No.259, April 13, 1938 of The Week ran a story on a Japanese initiative to ‘bring about a conclusion 
of the China Incident’. As The Week had it, a series of checks and outright defeats suffered by Japanese 
troops in the China quagmire brought Ishii Kikujirō (1866-1945) to the Japanese embassy in London as 
an unofficial emissary of Tokyo.  

The background to this story, which Cockburn would have grown up with, was that in November 1917, 
this same Ishii had been instrumental in bringing about the Lansing-Ishii Agreement during a meeting 
with US Secretary of State Robert Lansing, in which Lansing set down on paper a degree of recognition 
that Japan’s “propinquity” to China meant that Japan had some right to special interests in China – 
although Lansing’s statement did not grant that Japan’s interests could in any way diminish China’s 
territorial integrity. Ishii and the Japanese government had stretched the significance of this agreement 
to breaking point during the years of the Anglo-Japanese Alliance, 1902-22. It had since been 
considerably diluted by the abrogation of the Alliance and its replacement by the Nine-Power 
agreement signed off at the Washington Conference of 1921-22. Now here was Ishii in London with a 
Report on the situation in China putting forward the most attractive – to British ears – feature of Japan’s 
mission in China, Japan’s declared anti-Communist mission there, as The Week reported: 

The British government and the City of London “fully understands Japan’s position in the Far East 
and are sympathetic towards Japan’s determination to remove the menace of Bolshevism.” There 
followed a long exposé of what the British would understand by “a realistic policy” in the Far East… 
The aim, both of the propaganda that will be conducted in Chunqing [Chonqing], and of course 
London, and of the negotiations with the Japanese, will ultimately involve in fact a partition of 
China - - on the basis of an “understanding”, curiously parallel to the attempted British policy in 
Spain, that the interests of British capital are to be “respected” by the invader in the conquered 
territories. 



THE WEEK, 1933-1946 7 

 

In short, Ishii’s offer was that if Japan were to be given a free hand in China, or the British were to ‘help 
out’ a little, a century of considerable British commercial investment there, particularly in Shanghai, 
would be protected from the depredations of the Communist Party of China by Japanese military might. 
But if Japanese incursions were to be resisted, the Chinese Communist cause would be reinforced and 
British commercial interests endangered.  

Even this late in the 1930s, a significant consensus in Whitehall and Washington alike, and among 
Western settler communities and journalists in East Asia did see Communism as a far greater threat to 
peace than Japanese incursions in China. Part of this rested on a blinkered perception of Japanese 
military capabilities, as will be seen.  

During a period when both Britain and the US were desperately short of Japan experts, and would 
remain so until both established language training programmes following Pearl Harbor, The Week’s 
analysis shows a thoroughness unusual for its time. Ishii Kikujirō had form in persuading Western 
governments to relax their vigilance on Japan’s pursuit of what was known in Tokyo as the ‘Asian 
Monroe Doctrine’ and Cockburn here illustrates the reach and reliability of The Week’s network of 
informants and analysts.  

Issue No.301 of February 8 1939 is even more prescient, with a report headed ‘Ten Million Chinese’ 
referring to a despatch to Russian newspapers ‘from a man who had just returned to Chunqing 
[Chonqing] after a tour of far western China where he visited the “new” army now in training.’ These 
reports in the Russian press spoke of ten million men experiencing thorough and extensive training over 
a huge area of camps and villages. This was one of many Week stories on the progress of Mao Zedong’s 
and the Communist Party of China’s martial preparations in Yan'an in northern Shaanxi, moulding party 
members, troops and the peasantry to a Communist orthodoxy, with Mao taking advice and advisors 
direct from Moscow.  

Bamboozling the experts: No.301, February 8 1939. 

 
Within three months of this report, Japan’s Kwantung Army (Kantō-gun) would clash with Mongolian 
then Soviet forces at Nomonhan on the border of Japan’s puppet state, Manchukuo where, between 
May-August 1939 Japanese forces suffered serious defeats with heavy losses. Basking in the warmth of 
its prescience, The Week referred subscribers back to issue No.301, where it wondered rhetorically why 
so little attention had been drawn to the growing effectiveness of Sino-Russian cooperation.  

The conclusion of the German-Soviet Non-Aggression Pact led to a settlement in September and a 
series of diplomatic missteps by Japan in 1940, most notably by Foreign Minister Matsuoka Yōsuke 
(1880-1946), pursuing a strong pro-Axis stance and committing Japan to Germany, Italy and the non-
aggression pact with the Soviets, and opposing all negotiations with the US. Week subscribers were kept 
well-informed during the run-up to this swirl of changing alliances until the suspension of January 1941, 
but its suspension kept subscribers in the dark during the crucial period from the launch of Operation 



THE WEEK, 1933-1946 8 

 

Barbarossa and Churchill, Stalin and Roosevelt’s eventual riposte with the ‘Big Three’ Alliance of August 
1942, resuming in late October. 

Unlike just about every military expert from Sandhurst to Westpoint to Singapore, The Week took 
Japan and the Japanese threat to peace in East Asia seriously, but in this Cockburn and his group of 
informants were very much among the small battalions because, as Antony Best has pointed out,  
 

…from the time of the Great War onwards, British policy in East Asia was characterized by a 
profound ambivalence about Japan and especially its potential threat to British interests. This arose 
because the policy makers within Whitehall held a double-sided image of Japan. On the one hand 
it was portrayed as a nation bent on regional domination, but on the other was seen as a backward 
power that lacked the resources necessary to achieve its goals. This dual image had its foundations 
in the Foreign Office’s day-to-day experience of Japanese diplomacy and the observations made by 
the embassy in Tokyo about the political, economic and social life of Japan. In addition, it was 
influenced by commonly held racial assumptions about the inability of non-white nations to 
confront the modern Western states. The effect of this dual image was that Britain did not seek 
Japan’s friendship, but at the same time did not view it as an irreconcilable enemy. This in turn 
helps to explain why Britain was prepared to see the end of the alliance in 1921, why it prevaricated 
about appeasing Japan in the 1930s, and finally why it underestimated the Japanese threat in 
1940−41.16 

 
The American and the British mainstream press, and policy makers in Whitehall and Washington were 
as blinkered in their understanding of Japan as they were in the peculiar mixture of fear and admiration 
they and their owners displayed towards Hitler’s Germany. None of The Week’s contemporaries did 
much to alter the duality that Best identifies above, partly because their editorial line was so firmly, even 
inevitably, drawn within the geopolitical parameters of the day, but largely because they did not want, 
as many of their readers and constituents did not want to consider the consequences of looking at the 
situation head-on. Given Chamberlain’s unusual willingness to play up to the contemporary press, the 
relationship between Downing Street and Fleet Street became at its height very like a folie à deux. 

Cockburn’s instinctive beeline to the heart of the matter, his ability to cut through the chatter 
(without excluding it) is what makes The Week so special. Cockburn provides all the spiciest pieces of 
the contemporary conversation, and then gives the longer view with his own take on events informed 
by innumerable conversations, a great deal of reading and the fruit of many friendships as much as by 
his own instinct for what was really going on. In so many ways, not simply because of shared political 
sympathies but because they had both lived at the heart of so many of the events they describe, Claud 
Cockburn had much in common with Eric Hobsbawm, whose powers of synthesis he may have envied 
– although anyone reading, for example, In Time of Trouble (1957) or Crossing the Line (1959) can see that 
Cockburn had synthesis in spades.  

In his introduction to the 1985 reprint of Patricia Cockburn’s The Years of The Week, Richard Ingrams, 
the second editor of Private Eye, writes about Claud Cockburn’s total absence of ‘side’, in other words, 
that he was the same to everyone, and never the Grand Old Man. Expanding on this, Ingrams writes 
about Cockburn’s appetite for going against the general consensus on an issue or a person of the day. 
Cockburn’s instinctive suspicion of consensus lies at the core of his own and therefore The Week’s most 
valuable contribution to our understanding of what Cockburn himself called ‘the Devil’s Decade’ and 
after.  

 
16  Best 2002: pp.3−4. 



THE WEEK, 1933-1946 9 

 

Private Eye was inspired by The Week and Ingrams by Cockburn’s example, as in his 1985 Introduction 
he remembers realising that ‘one man writing and printing his own paper in a garret … It seemed to me 
the ideal career.’17 He has warm recollections of Claud Cockburn’s storytelling although of course 
Cockburn built up a considerable repertoire over the years and probably repeated himself, as we all do. 
But this appetite for a story and the ability to animate and overlay it with his own arch and astute 
perceptions must also lie at the heart of The Week, as it did at Ingrams’ Private Eye and still does today.  

As an office boy and successor to Andrew Cockburn at Private Eye through most of 1968, I was on the 
premises at 22 Greek Street in Soho when Claud Cockburn came over from Ireland to take up the guest 
editorship of the magazine. Until then, my awareness of our temporary boss had been confined to taking 
down copy when he called from a telephone box in Youghal, Co. Cork, his tobacco-laden rasp 
interrupted by the clunk of heavy coins going into the machine.  

When Claud Cockburn visited the Eye sometime in the afternoon of a quiet day in I think the autumn 
of 1968, he took possession of an armchair in the main room and immediately began talking. I think my 
secret crush, the ineffably cool receptionist, Diana, whose boyfriend had just made an album called Dr 
Dunbar’s Prescription, referring to a very generous GP, was there. So was Barry Fantoni. Ingrams would 
not have missed his mentor’s arrival, although he was technically on holiday in Berkshire. Tony Rushton, 
the layout man and collector of Hockney prints, put down his scalpel. Dave Cash, the accountant who 
kept my salary down to £11.00 a week, deserted his adding machine. Tariq Ali, a regular visitor, was 
probably there. Paul Foot, for whom I worked directly in the Footnotes section, the Eye’s closest 
equivalent to Cockburn’s own politics, was there too when Claud, still in his raincoat, sipping from a hip 
flask, his chequered hat just about keeping up with his head, lighting one cigarette from the end of 
another, started telling stories that were all without exception so absorbing, intriguing and amusing that 
it was early evening before the question of the content of the next issue was introduced and all 
adjourned down the street to the Coach and Horses and the hair-trigger bonhomie of its legendary 
proprietor, Norman Balon, to think it over.  

For The Week is in essence a collection of stories picked from the wreckage of a very strange and awful 
time, dusted off and told with a cheerful defiance that must have given hope as well as a great deal of 
untilled information to its subscribers. The cheek, the wit and the sheer heart of these stories stays 
undimmed in this new edition of The Week, which I hope would have earned the approval of its author 
and I know would not have been possible without the generosity of his family.  

 
Tokyo, March 2021. 

References 

Best, Antony, 2002, British Intelligence and the Japanese challenge in Asia, 1914-1941 (Palgrave: Macmillan, Basingstoke, 2002). 

Cockburn, Claud, 1957, In Time of Trouble; An Autobiography (London: Readers Union / Rupert Hart-Davis, 1957). 

Cockburn, Claud,1959, Crossing the Line: A second volume of autobiography (London: Readers Union, Macgibbon and Kee, 

1959). 

Cockburn, Patricia, 1968, The Years of The Week (London: Macdonald, 1968). 

Cockburn, Patrick, “My Father, Claud Cockburn, the MI5 Suspect”. In Counterpunch, June 2005. 

Cockburn, Patrick, 2012, “A Prehistory of Extraordinary Rendition”, In London Review of Books, Vol. 34 No. 17, 13 September 

2012, pp. 32-33. 

 
17  Ingrams, 1985, p. 4. 



THE WEEK, 1933-1946 10 

 

Cockburn, Patrick, 2013, “How My Grandfather’s Brave Stand for Justice Cost Him His Career”. In Counterpunch, 4 November 

2013. Online at https://www.counterpunch.org/2013/11/04/how-my-grandfathers-brave-stand-for-justice-cost-him-his-

career/ (accessed March 2021).  

Goldman, Aaron, 1972, “The Week, Claud Cockburn and the ‘Cliveden Set’.” In Journalism Quarterly 49 (4), 1972, pp.721-728. 

Greene, Graham, 1968, “The Mask Remover”. Review by Graham Greene of Patricia Cockburn’s The Years of the Week 

(Macdonald, London, 1968). In The New Statesman, London 31 May 1968, republished 10 April 2008. Online at 

https://www.newstatesman.com/society/2008/04/claud-cockburn-mask-king (accessed March 2021). 

Greenberg, Joshua, “Comrades and brothers” Churchill, Stalin and the Moscow Conference of 1942. International Churchill 

Society, online at https://winstonchurchill.org/publications/finest-hour-extras/comrades- and-brothers-churchill-stalin-

and-the-moscow-conference-of-1942/ (accessed March 2021). 
Ingrams, Richard, 1985, Introduction to The Years of the Week (London, Comedia, 1985). 

Jabara Carley, Michael, 2002, Review of Gordon Martel, 2000, below. In The International History Review, Vol.24, No.2 (Jun., 

2002) pp.462-464. 

Martel, Gordon, 2000, The Times and Appeasement: The Journals of A.L. Kennedy, 1932-1939 (Cambridge and New York, 

Cambridge University Press 2000). 

Watt, Donald Cameron, 2004, “Rumors as Evidence”, In Russia War, Peace and Diplomacy, Ljubica & Mark Erickson (eds.) 

(London: Weidenfeld & Nicolson, 2004), pp. 276-286. 

 

https://www.counterpunch.org/2013/11/04/how-my-grandfathers-brave-stand-for-justice-cost-him-his-career/
https://www.counterpunch.org/2013/11/04/how-my-grandfathers-brave-stand-for-justice-cost-him-his-career/
https://www.newstatesman.com/society/2008/04/claud-cockburn-mask-king
https://winstonchurchill.org/publications/finest-hour-extras/comrades-%20and-brothers-churchill-stalin-and-the-moscow-conference-of-1942/
https://winstonchurchill.org/publications/finest-hour-extras/comrades-%20and-brothers-churchill-stalin-and-the-moscow-conference-of-1942/

