
PAC O’CONNOR  
JAPAN’S MODERN 

IMAGE  
WEEK 12 

1995: JAPAN’S ANNUS HORIBILIS  
• January: The Kōbe earthquake   
• March: The Sarin Jiken 
• August: WWII + 50 years: Japan must apologise! 

Reading 1: The Kōbe earthquake 
1995 WAS A BUMPER YEAR FOR BAD JAPAN NEWS 

with the Kōbe earthquake in January, the Sarin attack 
in March, and, in August, the 50th anniversary of the 
end of the Pacific War.  
ON JANUARY 17 1995, SOON AFTER THE KOBE 

EARTHQUAKE STRUCK, a friend in Japan sent Hannu 
Aronsson some TV images from Japan on IRC 
(Internet Relay Chat), and she posted them on a 
simple website in Helsinki, Finland.  
Over the next few days, the world’s newspapers 
hurried to Hannu’s site and her TV photos were used 
again and again by newspapers around the world. 
Here’s her original message:  

The earthquake happened early morning 5:45am JST January 17 near Kobe, epicenter was at Akachi. 7.2 
on the Richter scale. Reported (as of 11:45pm January 17 Tokyo news) 1590 dead, 1017 missing, 6334 
injured, 7876 homes destroyed, 900000 houses without electricity, many without water and gas. Telephone 
calls not going through to many places. Shinkansen ruined, JR reports traffic will start again in 2-3 weeks. 
No water - no firefighting. Some large modern buildings and a hospital also collapsed. 600-800 aftershocks 
detected, 30% chance of an aftershock being as powerful as the main quake.  
All of this information is from IRC only. I don’t know much, I just wanted to put these images up 
somewhere quick.  
Let’s hope the best for our friends in the quake area! 

Clippings please, Success of Web 
This WWW page and #kobe has been mentioned in the Seattle Times, LA Times (received), San Jose 
Mercury, SF Chronicle (received), Washington Post (sent), Anchorage Daily News (received), etc... I guess 
it got to all these papers through some common news provider.  
I scanned in some of the newspaper articles, check them out!  
We’d like to get clippings that mention this URL (yup, the real world kind, with scissors from the paper, 
preferably whole page showing the name of the newspaper etc :-). The address is Hannu 
Aronsson/kobe.html New address: Lahnatuohontie 7 A 12, 00200 Helsinki, FINLAND. Thanks 

THE EARTHQUAKE was big news and hard information was limited. In 1995, Japan had less than 
300,000 internet users and few were posting earthquake pictures. Newspapers around the world took 
a short cut to Aronsson’s site and reported what they could. Her site was “accessed 37655 times and 
transferred 770400816 bytes [pictures downloaded] in total during 45 days. Accesses from 8433 
different hosts, averaging 4.4652 accesses and 91355.5 bytes transferred per host” (Aronnson 1995).  

 

http://www.niksula.cs.hut.fi/~haa/kobe/papers.html


Reading 2: Reporting Kōbe, reporting Japan 
SOON ENOUGH, THE WORLD’S PRESS GOT TO KŌBE and started filing reports on the stunning toll of 
the earthquake: 6,400 dead, $100 billion in damage. Volunteers began arriving from Japan and 
around the world. Initial volunteer activity was organised by a mixed group, with little government 
guidance or help. Even the local Yakuza in Kōbe organised food and drink and helped old people and 
children. Nearly 300,000 people were in emergency shelters in cold (-2°C.) weather, including cars 

and tents.   
SLOWLY, THE IMPRESSION of a bureaucracy unable to 
cope with the unexpected began to leak out of Japan. 
The government and city authorities hesitated to 
accept offers of help from other countries, even from 
specialized disaster teams. On the 21st January, two 
women from Kobe Citizens Central Hospital went to 
the town hall to ask for ten volunteers to help carry 
water at the hospital, in order to free up nurses for 
more specialised tasks. Town hall officials turned the 
women away,  although 5,000 volunteers were 
available. Three years after the earthquake, more than 
27,000 families were still living and working in 

temporary buildings.  
JAPAN WAS THE FIRST OF THE ASIAN ‘TIGER’ ECONOMIES. With few natural resources except the 
ingenuity of its people, one of the nation’s perceived strengths had been its administrative foresight, 
its planning ability. But after the earthquake, with Japan getting deeper into recession in the 1990s, 
the world began to lose respect for Japanese-style economic management. When foreign reporters 
looked closer at the way Kobe City and the national government guided rescue and rebuilding after the 
earthquake, they connected what they saw with the larger problems in Japan’s economy. Japanese 
and foreign reports from Kōbe soon raised questions about Japan’s top-down administrative style and 
even its social stability. After Kōbe, the administrative foundations of Japan looked decidedly wobbly.  
• “Just as the earthquake itself strips away Japan’s Western veneer, revealing its Asian core and 

leaving it with the sort of massive death toll one would expect in a city of the Third World, so the 
prospect of a fatal quake exposes the unchanged, Asian contours of the Japanese soul” (Peter 
Popham, the Independent, 18 January 1995) 

However, Brandon Robshaw found a ‘festival of schadenfreude’ in the British press: gloating over the 
slow official response to disaster relief, Japan’s punctured pride in its technological presentation.  
• “Of course, Japan is not Utopia. But Japan is certainly no further from Utopia than this country.” 

Robshaw found that, “the disaster is being used as an opportunity to score points over them. It’s 
almost as though an Asian country has no business being a First World Country” (the Guardian, 1 
February 1995) [Hammond and Stirner 1997: 102, 101].  

 
 
 
 
 
 
 



READING 3: WEIRD AGAIN: THE SARIN ATTACK ON THE TOKYO SUBWAY  
THE SARIN JIKEN BEGAN IN THE TOKYO SUBWAY IN 

MARCH 1995 BUT IT SOON BECAME A COMPOSITE OF 

ABOUT FOUR MAJOR INCIDENTS, EACH OF THEM A MAJOR 

STORY. ON MARCH 20 1995, THE RELIGIOUS GROUP AUM 

SHINRIKYO organised an attack using the poison gas sarin 
on passengers on the Tokyo underground which left twelve 
people dead and injured about 5,500. The group’s leader, 
Asahara Shoko, was eventually arrested and indicted for 
murder in relation to the Sarin jiken. He and some of his 
104 followers were also indicted on other charges including: 
1. Murder in relation to a ‘trial’ sarin attack in 

Matsumoto, Nagano Prefecture in June 1994 (7 killed, 

2. 
 his wife and infant son 

 
5. rders of Aum followers between 1988 and 1995. ♣  

E Many, like 

anese 

 they fit them all. In the end, they were just 
 

600 injured) 
The kidnapping and murder of lawyer Sakamoto 
Tsutsumi and

3. The kidnapping and death of Kariya Kiyoshi (Tokyo 
notary public) in February 1995 

4. The lynching (group murder) of Ochida Kotata (Aum member) in February 1994. 
Another possible thirty-three mu

TH  US MEDIA WERE AT A LOSS IN REPORTING THE TOKYO UNDERGROUND ATTACK 
Time magazine’s James Walsh, reached for their stock of hand-me-down psychology:  
“SHOKO ASAHARA, THE FOUNDER OF AUM SHINRIKYO 
(AUM Supreme Truth), may be the man of whom all Japan is 
terrified right now, but not so many years ago he was simply a 
failed purveyor of health tonics. Bushy-bearded and usually 
pictured wearing satiny pajamas, Asahara, 40, admires 
Hitler, boasts that he can levitate and offers to bestow 
superhuman powers on his disciples. Yet a look at his life 
reveals a rather pathetic figure at war with the world…” 
THE JAPANESE MEDIA RELATIONSHIP WITH AUM WAS 

COMPLICATED Until the Sarin incident most Jap
newspapers left Aum alone, ignoring the rumours about the 
crimes associated with the cult. Some journalists said that 
that at the time there was a taboo against criticizing religious 
organizations. One of the few exceptions was the Mainichi 
Shinbun’s 1989 ‘Aum Shinrikyo no Kyōki’ series, which went 
into Asahara’s criminal background and explored the stories 
emanating from the compound at Matsumoto.  
TO DATE, NONE OF THE GLOBAL MEDIA has been able to explain
don’t fit any parameters − menace, exotic etc − or

 Aum or Asahara. Either they 

“weird”. ♣ Mullins, Mark R. 1997. “Aum Shinrikyo as an Apocalyptic Movement.” in Millennium, Messiahs, and Mayhem:
Contemporary Apocalyptic Movements. Thomas Robbins and Susan J. Palmer, eds. New York, NY: Routledge. 313-324.  

 



Reading 4: War memories: JAPAN MUST APOLOGISE! 
19 be 
earthquake (Hanshin daishin). In March, the Sarin attack on the Tokyo underground. Then in 

and Nagasaki and the 50th 

n amelioration. 1995 brought out a 

keen to establish a compensation fund for British 

OGY” (THE GUARDIAN, 8 AUGUST 1995) 
another official apology came, it 

MPH AFTER YEARS OF CAMPAIGNING” 

pted by a letter of apology written by Prime Minister Murayama 

r going to war in the first place” (14 August 1995). There were 

95 WAS FULL OF JAPAN NEWS, BUT NONE OF IT WAS POSITIVE In January, the Kō

August came the 50th anniversaries of the bombing of Hiroshima 
anniversary of Japan’s defeat in the Pacific War. The world press reporting of the earthquake 
showed lamentable bureaucratic inflexibility in Kōbe and Tokyo, and this led to a 
reinterpretation of Japan at national level. The Aum incident made Japan’s institutions look out 
of touch, and Japan as a whole look a lot more dangerous.  
THE 50TH ANNIVERSARY OF THE PACIFIC WAR did Japan few favours either. As we saw in 
coverage of the 1971 Imperial visit to Europe, memories of Japanese ill-treatment of soldiers and 
civilians remained fresh, whatever The Times might say i
latent hostility towards Japan in Britain and the United States, but this was only partly rooted in 
War memories. In Britain, the press were keen to assert Britain’s moral superiority in 
discussions of Japan’s ‘failure to apologise’ for the war, and in the fact that the United States, not 
Britain, bombed Hiroshima and Nagasaki.  
In January 1995, the John Major government in Britain decided not to send Japan the same 
invitation to the Victory over Japan celebrations as it would later send to Germany for the 
Victory in Europe celebrations. Major was 
Prisoners of War and veterans of the Pacific War, but met with no success in Tokyo. A series of 
articles in Britain’s conservative press promoted the Major campaign: 
“THIS MAN REPRESENTS JAPAN. HE WILL BE AN HONOURED GUEST AT THE VE-DAY CEREMONIES. THIS 

MAN WAS TORTURED BY THE JAPANESE. HE WILL NOT BE INVITED TO THE VE-DAY CEREMONIES” (DAILY 

STAR 22 JANUARY 1995) 
“JAPAN MUST BE MADE TO APOLOGISE” (DAILY MAIL, 23 JULY 1995) 
“SAY SORRY TO POWS, MAJOR ORDERS JAPAN” (DAILY EXPRESS, 29 JUNE 1995)  
“JAPAN ON VERGE OF APOL

Japan had been apologising for fifty years, but when in August 
was treated as a victory: 
“VETERANS WELCOME JAPAN’S APOLOGY FOR PRISON CAMPS” “TRIU

(DAILY EXPRESS: 12 AUGUST 1995) 
This reaction was prom
Tomiichi to John Major, but then the Guardian maintained that it was the wrong apology, as 
Japan should have apologised “fo
also complaints that Murayama’s letter only repeated what Hosokawa had said in his 1993 
apology. Interestingly, Murayama’s letter had been sent before the Hiroshima and Nagasaki 
anniversaries, but not published by the British Government until afterwards, which allowed the 
press campaign for apologies to gather force during the most sensitive period (Hammond and 
Stirner 1997: 104-5). 

 
 
 
 
 
 


	Week 12
	Reading 1: The Kōbe earthquake
	Reading 4: War memories: Japan must apologise!

