
国国際際教教養養学学部部  PP..AA..CC..  OO’’CCOONNNNOORR JJOOUURRNNAALLIISSTTIICC  WWRRIITTIINNGG   
WWeeeekk  55    SSAAYYIINNGG  IITT  LLIIKKEE  TTHHEE  SSUUNN  
 

RREEAADDIINNGG  11::  TTHHEE SSUUNN  SSTTYYLLEE    (See for yourself at    http://www.thesun.co.uk/)  

11..  22..  33..  44..  

55..  66..  77..  88..  

99..  1100..   1111..   
12.  

Reading 2: The Redtop’s greatest [?] headlines 

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:The_Sun_Gotcha.jpg
http://www.thesun.co.uk/


 
1. Freddie Starr Ate My Hamster Max Clifford, the PR man and fixer: Well... 
(Laughs) Well, I was doing PR for Freddie at the time, and if you know Freddie over there, he’s 
unpredictable, to say the least. In those days he was very funny and very talented. Um, things have 
changed in the last 10 years. But he was about to do a theatre tour - as I say, I was doing his PR - and, 
um, a girl went to the ‘Sun’ newspaper - our biggest daily newspaper, Rupert Murdoch’s ‘Sun’ - and 
said, “Freddie had eaten my hamster.” Apparently her boyfriend was a friend of Freddie’s, they’d 
fallen out, the boyfriend thought this was a way of getting back at Freddie. So the editor of the ‘Sun’, 
Kelvin MacKenzie - the then editor - phoned me and said, “Max, we’ve got this story. What do you 
think? Are you going to try and stop it - injunct, get the lawyers - or what?” I asked Freddie what he 
wanted to do, and he said he wanted to stop it. I asked his manager, and he said the same thing. Then 
I said to the editor of the ‘Sun’, “No, you go ahead,” because my reasoning was it was going to be 
good publicity for Freddie. Most of his fans couldn’t read or write anyway, so it wouldn’t have 
mattered too much. And, um, fortunately it worked and he sold out a theatre tour. They added about 
another 40 dates, all were sold out, and he was working off the hamster story for about the last 15 
years.  
2. Queen has rubber duck in her bath 5 October 2001: The Queen was reported to 
share her bath with a yellow rubber duck that wears a crown. According to The Sun, the toy was 
spotted by a decorator as he refurbished Her Majesty’s Buckingham Palace living quarters. It says a 
spokesman for the Queen would not comment on the duck. The paper reports the unnamed decorator 
saying: “I was repainting the Queen’s bathroom walls in the same colour she’s had for the last 50 
years when I glanced down at the bath.” I nearly fell off my step-ladder when I saw the yellow rubber 
duck with an inflatable crown on its head. “I suppose she was given it by her grandchildren as a 
joke.” It was revealed recently the Queen has a mobile phone and a Big Mouth Billy Bass novelty 
singing fish.  
3. Sex trial of the century: January 18, 1999: Clinton / Lewinsky 
4. Up Yours Delors On November 1 1990 The Sun went on the offensive behind Margaret 
Thatcher’s recent denunciation in Parliament of what she saw as the determination of Jacques Delors 
and the European Commission to impose the Ecu and take Britain through “the back door to a federal 
Europe.” The now infamous front-page headline Up Yours Delors was strong, even by The
Sun’s standards. Alan Rusbridger in The Guardian acknowledged The Sun’s long and successful 
tradition of being rude to foreigners - “The Wapping world is peopled by wops, eyties, spics, krauts, 
yanks, frogs, argies” but wrote that “seldom has it savaged one of its pet targets quite as viciously as 
it did yesterday”, while Max Wilkinson, writing in The Financial Times, saw The Sun’s “sickening 
chauvinism”as “an obvious, if wildly vulgarised, echo of what the prime minister was herself saying a 
few days earlier.” A Labour M.E.P. called for the paper to be prosecuted for its “xenophobic racist 
attack”, while Julian Critchley, Conservative MP for Aldershot denounced the article as “an appalling 
exercise in prejudice and bigotry.” Meanwhile, Eurosceptic MPs were delighted and Thatcher’s press 
secretary Bernard Ingham expressed the view that “At root, it is expressing the prejudices and 
feelings of the average Brit. It all adds to the joy of nations.” 
5. Spot the Difference Chirac likened to Saddam Hussein.   
6. 11 September 2001 For once, The Sun played it straight. No headline except the lame tag 



“Day that changed the world”. 
7. If Kinnock wins today, will the last person to leave Britain please turn out 
the lights? 9 April 1992. The Sun had the head of the Labour leader, Neil Kinnock inside a light 
bulb and carried the pungent caption: John Major became PM and Kinnock left British politics for a 
second career in the EEC. 
8. IITT’’

II

  

   II

SS  TTHHEE  SSUUNN  WWOOTT  WWOONN  IITT The Sun claimed the credit for the Tory victory in the 1992 
elections. John Major became premier.  
9. TTHHEE  SSUUNN  BBAACCKKSS  BBLLAA RR 27 April 1997. The next general election was due in 1997. The 
new Labour leader, Tony Blair, knew he had to woo Rupert Murdoch to win. He travelled all the way to 
Australia to address the media executives as Murdoch’s guest and assured them he would bow to their 
economic ideology (neo-liberalism) which favours more wealth for the few at the expense of the many. 
Having secured his own terms, Murdoch promised Blair his support. The Sun ran a front page headline 
in 2-inch letters: TTHHEE SSUUNN BACKS BLAIR. On 27 April, just 4 days before the election, the News 
of the World, the sister sex-and-scandal weekly followed with the headline: WE BACK BLAIR –
Man for the New Millennium. After Labour’s landslide victory, The Sun boasted in another headline:
IT’S TTHHEE SSUUNN WOT SWUNG IT, a play on its headline after the Tory victory in 1992, TT’’SS 
TTHHEE  SSUUNN WWOOTT  WWOONN TT..)     II

  

10. TYRANT’S IN HIS PANTS Secretly taken photos of Saddam Hussein in prison in Iraq.  
11. GOTCHA  − TTHHEE  SSUUNN’s most famous headline, 4 May 1982 [See Week 11] 
12. TTHHEE SSUUNN’s nicer upmarket rival, The Daily Mail. 
  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



READING 3: TTHHEE  SSUUNN  BBAACCKKGGRROOUUNNDD  AANNDD  EEDDIITTOORRIIAALL  LLIINNEE 

TTHHEE  SSUUNN has the highest circulation of any daily English-language newspaper in the world, 
standing at around 3,200,000 copies daily in late-2004. The daily readership is just under 8,500,000 
and it has more than twice as many readers in the ABC1 demographic than its upmarket stablemate 
The Times. It is published by News Group Newspapers of News International, itself a subsidiary of 
Rupert Murdoch’s News Corporation. Despite its mass popularity, many people hold negative 
views of the paper. They accuse it of being coarse and unprofessional; its journalistic style of being 
amateurish and sensationalist, designed to appeal to lowest common denominators and “dumb 
down” public discourse; and its editors and staff of being willing to print stories based on tenuous 
evidence, and to manipulate the news and even fabricate stories for partisan reasons. 
TTHHEE  SSUUNN was launched in 1964 as a replacement for the Daily Herald, an ailing left-wing 
newspaper which Mirror Group Newspapers had bought from Odhams Press and the TUC. The 
changes did not help circulation and in 1969 the paper was sold to Murdoch. At this point, the 
newspaper became a tabloid. The News of the World presses were used during the week - Murdoch 
had bought that Sunday newspaper the previous year - and the two papers were now managed 
together at the senior executive levels. 
TTHHEE  SSUUNN’’SS editorial content was popularised and coarsened (initially remaining loyal to the 
Labour Party) and the circulation increased, particularly when the Page Three Girl feature changed, 
on its first anniversary in 1970, from being a glamour pinup to a topless photograph, although 
“Page Three” was not a daily feature at first. 
TTHHEE  SSUUNN overtook the circulation of its erstwhile stablemate The Mirror in 1978, partly thanks 
to remorseless advertising on ITV, featuring the actor Christopher Timothy. From 1981, The Sun 
used Bingo as a promotional tool to increase its circulation still further. 
TTHHEE  SSUUNN was very profitable, despite the industrial relations of the 1970’s - the so-called 
“Spanish practices” of the print unions - enabling Murdoch to expand to the United States from 
1973. In 1986 Murdoch shut down the Bouverie Street premises of The Sun and News of the World 
and moved operations to the new Wapping complex, blocking union activity and greatly reducing 
the number of staff employed to print the papers; a year-long picket by sacked workers was 
eventually defeated. The increased profitability of the two tabloids helped Murdoch to launch the 
Sky satellite channels and to pursue predatory pricing of The Times (from 1993) against its own 
rivals. 
 
POLITICAL STANCE 
TTHHEE  SSUUNN’s attitude to the Labour Party in the two 1974 elections was “agnostic”, according to 
Roy Greenslade in Press Gang (2003). The then editor, Larry Lamb, was originally from a Labour 
background, with a socialist upbringing. Deputy editor Bernard Shrimsley was a middle class 
(although not committed) Tory. Both Lamb and Shrimsley were essentially bound by the decisions 
of Rupert Murdoch, who decided to back the Conservatives (See Chippindale, P. & Horrie, C. 
(1999) Stick It Up Your Punter). 
TTHHEE  SSUUNN became sympathetic to the Conservative Party as the Labour government declined in 



popularity and it urged its readers to vote Conservative in the election of 1979. The party was a 
strong champion of the Conservative leader, Margaret Thatcher, and her policies. It maintained its 
support for the Conservatives after Thatcher was succeeded by John Major in 1990. On the day of 
the 1992 election, its front-page headline was “If [Labour leader] Neil Kinnock wins today, will the 
last person to leave Britain please turn out the lights”, and two days later The Sun was so 
convinced of its contributions to the Conservative victory that it declared “It Wos The Sun Wot 
Won It”. 
TTHHEE  SSUUNN switched support to Labour following the 1994 election of Tony Blair to the leadership 
of the Labour Party. Since then it has - despite strong criticism of some of Labour’s policies - 
supported Labour in elections, partly because of a personal relationship between Blair and 
Murdoch. Murdoch has been accused of trying to exploit his relationship with Blair, and with 
Thatcher before him, to further his business interests and influence public policy, whilst both 
politicians have been accused of pandering to the media mogul. More recently, some critics have 
suggested that both News Corporation staff and politicians in Britain have over-estimated the 
influence of The Sun on voters. 
TTHHEE  SSUUNN maintains a right-wing view, staunchly anti-European and conservative, although this 
has not stopped it giving support to the ruling “New Labour” Government under the leadership of 
Prime Minister Tony Blair since 1997. This was repeated in 2001 and 2005, despite Labour usually 
having opposite views to the paper. 
TTHHEE  SSUUNN’’SS  critics accuse it of being jingoistic, sensationalistic and subservient to Murdoch’s 
point of view. It infamously printed the headline “Gotcha” when, during the Falklands [Malvinas] 
War, Argentinian ship the General Belgrano was sunk, and often refers to foreign leaders in 
unflattering terms — such as dubbing president Jacques Chirac of France “le Worm”. Support of 
British troops — referred to as “Our Boys” — in action is invariably unequivocal and, like all 
Murdoch-owned media, the paper has fully supported the ongoing war in Iraq. The tabloid is also 
famous for its anti-German headlines and stories, for example in connection with Football, Pope 
Benedict XVI and the European Union. 
TTHHEE  SSUUNN frequently makes remarks disparaging of foreign countries, especially neighbours of 
the United Kingdom, with the usage of slurs. However, the paper is very overtly Atlanticist, and 
supportive of the United States. 
TTHHEE  SSUUNN is profoundly homophobic. This started in the 1980s as the new Greater London 
Council led by Ken Livingstone gave (modest) financial support to various gay rights and support 
groups. When Peter Mandelson was “outed” by Matthew Parris (a gay former columnist on The 
Sun) on Newsnight in October 1999, the paper called for it to be stated whether Britain was 
governed by a “gay mafia”, as there were then several openly gay members of the British Cabinet, 
only for the paper’s attitudes to be completely reversed the next day, because of the uproar which 
had ensued. In reality, Chris Smith, Nick Brown and Mandelson were by no means allies. 
TTHHEE  SSUUNN was also condemned for its coverage of the 1989 Hillsborough football stadium 
disaster in Sheffield, where it printed allegations against Liverpool football fans that were later 
found to be untrue. This caused a boycott of The Sun in Liverpool. It made a full page ‘apology’ on 
July 7, 2004, 15 years after the disaster, which has been criticised by some as self-serving.  



 
TOP OF THE TABLOIDS 
TTHHEE  SSUUNN relies heavily on the entertainment industry and sport as well as news and politics for 
its content, with many items often revolving around celebrities and similar individuals. In addition 
to writers covering celebrities-about-town and the latest soap opera storylines, the paper is always 
on the lookout for celebrities in trouble or dishabille. Pictures are preferred and The Sun often uses 
pictures taken by paparazzi. Outside celebrity-based content, common story themes include 
immigration, security scandals, the so-called “destruction of the British way of life” by Europe, 
domestic abuse and paedophiles - though some people suggested that the latter was once 
undermined by a beautiful baby competition (with plenty of photographs of young children) run at 
the same time which they claimed might attract the attention of unsavoury individuals. 
 
The current editor is Rebekah Wade, the first female editor in the paper’s history. 
 
EDITORS 
Sidney Jacobsen (1964–1965) (previously editor of the Daily Herald before the name 
change)  
Dick Dinsdale (1965–1969)  
Larry Lamb (1969–1972)  
Bernard Shrimsley (1972–1975) (Lamb was “editorial director”, supervising both The 
Sun and NOW)  
Larry Lamb (1975–1980) (Lamb took an enforced six month sabbatical before being 
sacked by Murdoch)  
Kelvin MacKenzie (1981–1994)  
Stuart Higgins (1994–1998)  
David Yelland (1998–2003)  
Rebekah Wade (2003–)                       [adapted from Wikipedia] 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


