
Peter O’Connor  INTRODUCTION TO JOURNALISM   ESSAY SUBMISSION  

Week 11   JJOOUURRNNAALLIISSMM  OOUUTTSSIIDDEE  TTHHEE  FFOOUURRTTHH  EESSTTAATTEE     
IINN  JJUUNNEE  22000077, an MSNBC News anchor, Mika Brzezinski, refused, on the news programme, 
‘Morning, Joe’, to lead with the story of the moment, the release of Paris Hilton from a 
California jail where she had been sent for drunken driving. Brzezinski maintained that it 
was not the business of a professional news organisation to be led by celebrity items, 
whatever the public interest, when there were more serious issues that needed to be 
discussed. Here’s the clip, with Brzezinski’s fellow anchors, including Joe Scarborough, 
doing their best to restrain her: http://www.youtube.com/watch?v=6VdNcCcweL0 (This isn’t the first 
time Scarborough has tried to stifle outspoken females – here he is tackling Rosie O’Donnell: 
http://www.youtube.com/watch?v=3pYesEy5GgI). Brzezinski isn’t alone: there has never been a 
shortage of journalists on mainstream papers and broadcast channels who feel that what 
they do isn’t what they wanted to do when they decided to go into journalism. What’s 
different about Brzezinski is that she spoke out.  
UUNNTTIILL  NNOOWW, our focus has been firmly on journalists working in print, broadcast and 
internet journalism within the Fourth estate. This week, we’ll look at some of the people and 
institutions who operate on the edge of journalism and run the stories that mainstream 
journalism shies away from. Their sources: other journalists − people like Mika Breszinski, 
maybe, or just journalists who have information but not the complete story, whose news 
organisations can’t or won’t run with it, but who know there’s something worth pursuing. 
These journalists pass on their stories/rumours/tips to journalists who work for organs that 
actively pursue this kind of news. The pioneer of this risky, slightly dodgy version of the 
press was Claud Cockburn and his cyclostyled journal, The Week, in the 1930s, which ran 
until it was banned in 1945. The magazine Private Eye revived the Cockburn approach in the 
1960s and was followed by publications such Le Canard Enchainé in France, Giuliano 
Ferrara’s Il Foglio in Italy, and The Onion and National Lampoon in the USA. In 1994, Matt 
Drudge took investigative journalism (without satire) to its natural home, the Internet. In 
January 1998, Drudge ran his best and biggest scoop with the Monica Lewinsky scandal.  
 
1.  CCLLAAUUDD  CCOOCCKKBBUURRNN  AANNDD  TTHHEE  WWEEEEKK Claud Cockburn was born in 
China in 1904, the son of a diplomat. Like most of his family, including his 
sons, the journalists Alexander, Andrew and Patrick Cockburn, he went to 
Oxford and then into journalism, obtaining a job with The Times, where he 
became a foreign correspondent, first in Nazi Germany, then in the USA. By 
1933, Cockburn had joined the British Communist Party and this among 
other things prompted him to leave the comfort of his Times job in New 
York and start his own journal, The Week. As ‘Frank Pitcairn’, Cockburn 
also contributed to the newspaper of the British Communist Party, the Daily 
Worker (now the Morning Star), reporting the Spanish Civil War in 1936 
and fighting as an active soldier. His reports from Spain led the writer George Orwell, in Homage 
to Catalonia (1938), to accuse Cockburn of being a Communist dupe. 

http://www.youtube.com/watch?v=6VdNcCcweL0
http://www.youtube.com/watch?v=3pYesEy5GgI


TTHHEE  WWEEEEKK was a very rough-looking journal, consisting of a few stapled pages of text reproduced 
on an early version of the photocopier, the cyclostyle, and distributed to a select group of 
subscribers that at one stage included most of Whitehall, all the foreign embassies in London, and 
of course most national dailies. The Week published the stories that newspapers would not publish, 
at a time when the rumour-mill in Britain and on the continent was running at full steam.  

In particular, Cockburn exposed the activities and mentality of those he called ‘the Cliveden 
Set’, a group of British aristocrats who held weekend house parties at a country house called 
Cliveden and were strongly sympathetic to the ideals and prejudices of Adolf Hitler’s National 
Socialist or Nazi Party, including anti-semitism.  

As a foreign correspondent in Germany, Cockburn gained an understanding of life under 
fascism and became strongly opposed to the British government’s unwillingness to face the Nazi 
threat, otherwise known as ‘appeasement’. The chief appeaser was the Prime Minister Neville 
Chamberlain, who seemed willing to believe almost anything Hitler told him, as long as it didn’t 
mean that Britain would be involved in a war it could not afford, but Chamberlain was backed by 
powerful figures in British society.  

Here’s an extract from an article by Patrick Cockburn on his father’s life as a journalist 
writing outside the Fourth Estate. 
 
Worth noting: 
1. Claud Cockburn’s notion of ‘journalistic guerrilla warfare’ 
2. The extent of government surveillance 
3. Cockburn was distrusted both by the British and by the government of the USSR ~ a fairly 

reliable indicator of journalistic integrity. 
 
My Father, Claud Cockburn, the MI5 Suspect 
By PATRICK COCKBURN 
My father Claud Cockburn once said that the report that God was on the side of the big battalions 
was propaganda put about by big-battalion commanders to demoralise their opponents. He saw the 
rich and powerful as highly vulnerable to journalistic guerrilla warfare of a type largely invented 
by himself. In 1933, he founded The Week, a radical anti-fascist newsletter, on a capital of £40 
after resigning from his job as the New York correspondent of The Times. Its aggressive style and 
hard-hitting content was very similar to that of Private Eye. 

He observed from the start that MI5 was keeping a close eye on his activities. He rightly 
assumed that they opened his mail and listened to his telephone calls. I remembered him telling 
me this years later when I was researching a memoir of my childhood. I wrote to the director of 
MI5 asking for my father’s file. It was placed in the National Archives in Kew in 2004. It turned 
out to be 26 volumes long. 

It begins with a trip Claud and [the novelist] Graham Greene took as students to the 
Rhineland, then occupied by British and French forces, in 1924. The purpose was to study local 
conditions and write about them on their return. They were regarded with suspicion by British 
intelligence because they failed to obtain visas and carried a letter of introduction from the 
German Foreign Office in Berlin to the German authorities in Cologne. “Both [men] appear to be 
authors,” wrote an intelligence officer dubiously. 



The MI5 files are packed with information, often absurdly detailed and compiled with 
immense labour by intelligence officers, policemen, informants and other agencies. Useless 
though this plodding accumulation of facts may have been for any practical purpose, it gives a 
unique portrait of Claud’s life, which would have been impossible to emulate even if he and his 
friends had been meticulous diarists. No piece of trivia is too irrelevant, i.e. “It may be stated that 
Cockburn is a heavy drinker of whiskey. Observation continuing as circumstances permit.”  

And what did the Communists think of my father, about whose abilities MI5 wrote such 
laudatory reviews? Since the fall of the Soviet Union, it has been possible to look at the Comintern 
files in the Russian State Archive of Social and Political History in Bolshaya Dmitrovka Street in 
Moscow. The documents on Claud are sparse compared to the great archive compiled by British 
intelligence. But they do contain one surprising disclosure which my father would have found 
amusing and ironical. 

At the same moment that Sir Vernon Kell, the head of MI5, was telling the Americans that 
Claud “was a formidable factor on the side of Communism”, the Comintern chiefs in the Soviet 
Union were trying to sack him. His crimes were deviations from the party line and the belief in 
Moscow that he had cut a crucial part of an interview given by Stalin. “We know him from the 
negative point of view,” wrote a Comintern official in Moscow, called Bilov, in a secret memo on 
Claud written on 25 May 1937. 

These were ominous words at a moment when the great purges were gathering steam across 
the Soviet Union and far smaller or non-existent errors had fatal results for their supposed 
perpetrators. Bilov goes on to explain that “in the middle of 1936 we suggested to the English 
Communist Party to sack Cockburn from the senior editorial management as one of the people 
responsible for the systematic appearance of different types of ‘mistakes’ of a purely provocative 
character on the pages of the Daily Worker.” 

From the beginning, the party was a little bewildered by its recruit, though it swiftly 
recognised his effectiveness. In 1936-37, party officials in London working for the Comintern, 
supposedly uniting all Communist parties, wrote a series of reports about him to the Moscow 
leadership. They contained admiring comments. One said: “He is held to be one of Fleet Street’s 
cleverest journalists.” Another noted his ability to reveal Cabinet changes before they were 
announced: “He is in touch with bankers and other elements in close touch with what goes on in 
the bourgeois camp and Government circles.” But the reports have the edgy tone of inquisitors 
looking for heretics in the ranks. 

There were more specific criticisms. One report reads: “The mistakes recently made in the 
Daily Worker on the question of the Chinese students’ agitation and the omission of a vital part of 
Comrade Stalin’s interview with Ron Howard are to be attributed in the first place to Cockburn.” 
Of these deviations, the only one that seemed to matter was the sub-editing of Stalin’s words, 
since another Soviet official was still complaining about it 10 years later. 

(For the whole article see: http://www.counterpunch.org/patrick06042005.html)
 
 

http://www.counterpunch.org/patrick06042005.html


2. Private Eye magazine The British equivalent 
of the US magazines The Onion and National Lampoon, 
the French Le Canard Enchainé and the Italian Il Foglio 
was founded in 1961 by a group who first met at 
Shrewsbury public school or Oxford University: its 1st 
editor Richard Usborne, its 2nd editor Richard Ingrams, 
cartoonist Willy Rushton, writer John Wells, and 
comedian Peter Cook (↓). Others who have worked on 
and off at Private Eye include Auberon Waugh, Claud 
Cockburn, who came in as guest editor on one occasion, 
the artist Barry Fantoni, the cartoonist Gerald Scarfe, and 
Paul Foot, who specialised in exposing political 
corruption, and the lecturer on this course.The magazine 
was based in Greek Street, Soho, in central London (it 
has since moved to Carlisle Street, nearby), near a public 
house, The Coach & Horses, whose landlord, Monty 
Balon, was highly protective of the Private Eye team who 
brought some fame to his otherwise cheesy establishment 
by holding their fortnightly lunches there. The fortnightly 
lunches were and remain the magazine’s main source of 
inside information. The guests are journalists and topical celebrities. The purpose of the lunch is to 
ply them with drink and get them to open up on current gossip and rumour. Because Mr. Balon’s 
lunchtime stand-bys of warmed-up sausage and chips, sausage and mash and sausage and anything 
else are barely edible without lashings of English mustard, which naturally stimulates a thirst, the 

Eye’s guests soon take refuge in the more reliable comforts of alcohol. Thus 
the lunch is a highly affordable bargain for the magazine.  

Private Eye’s big break came in 1963 by reporting and exposing a major 
political scandal, the Profumo Affair, in which the Conservative Party’s 
Secretary-of-State for War, John Profumo (left), was using a prostitute, 
Christine Keeler, who was also sleeping with the Russian ambassador. 
Profumo was therefore seen as a security risk, and his subsequent denial of 
the relationship to the House of Commons, an outright lie, severely damaged 

the reputation of the government of Harold Macmillan. 
Private Eye then became strongly associated with a boom in political satire that ran for the 

rest of the 60s and into the 70s, and was represented by a weekly TV programme, That Was the 
Week that Was, compered by David Frost, with a comedy club called The Establishment, owned 
and run by Peter Cook, with Beyond the Fringe, a satire show that had a long run in West End 
theatres, and with the general spirit of London at the time, encapsulated in the tired but more or 
less accurate phrase ‘Swinging London’, coined in a 1966 Time magazine report. All of these 
shows and venues had in common a sharply critical, satirical view of the government of the day, 
which they expressed on stage, on television, and, every fortnight, in Private Eye magazine.  

Private Eye is both a humorous magazine and a commentator on journalism and journalists, 
based in the middle ground of Soho, the entertainment district in central London. With some help 



from our friends at Wikipedia, here’s a summary of the Private Eye features that target topical 
events, journalism and journalists:  
 
TTHHEE  CCOOVVEERR features a topical photograph with a ‘speech bubble’ putting a comment into the mouth 
of the famous: e.g. “It’s perfect. I’ll take it” ~ the Queen buying a wedding present for her son, 
Prince Charles, second wife and long-term inamorata, Camilla Parker-Bowles, above. We’ll look 
at some more covers in this class. 
NNEEWWSS (previously TTHHEE  CCOOLLOOUURR  SSEECCTTIIOONN although it was printed in black and white) runs the main 
stories of the week at the front of the magazine. 
SSTTRREEEETT  OOFF  SSHHAAMMEE covers journalism, newspapers and other press stories. The term “Street of 
Shame” refers to Fleet Street, Wapping (home of News International) and the Gray’s Inn Road, 
home of The Guardian, referred to as The Grauniad, (a reference to the paper’s frequent 
misprints). 
HHAACCKKWWAATTCCHH highlights poor quality journalism and corrupt, scheming or incompetent journalists. 
JJuusstt  FFaannccyy  TThhaatt appears throughout the magazine comparing the difference between what people 
and newspaper have said at various times.  
IINN  TTHHEE  BBAACCKK This section began as Footnotes and was run by the writer, Paul Foot who wrote 
hard-hitting stories on miscarriages of justice and government mismanagement. The title changed 
to In the Back in 1999, when Foot became ill and continued when he died in 2004. 
 
SSPPOOOOFF  JJOOUURRNNAALLIISSTTSS  &&  CCOOLLUUMMNNIISSTTSS  
LLUUNNCCHHTTIIMMEE  OO’’BBOOOOZZEE is one of Private Eye’s longest-running s characters. His name is a comment 
on journalists’ traditional fondness for alcohol, their eating habits (the ‘liquid lunch’) and the 
notion that they get their stories by hanging around public house and eavesdropping on 
conversations, or by talking to taxi drivers. Lunchtime O’Booze therefore symbolizes the 
unreliable reporter. 
GGLLEENNDDAA  SSLLAAGGGG is an outspoken, prejudiced, vulgar, sexually obsessive, contradictory female 
reporter much given to the use of exclamation marks combined with question marks for 
emphasis????!!!!! 
SSAALLLLYY  JJOOCCKKSSTTRRAAPP is a fictional female sports columnist incapable of correctly reporting any 
sporting facts. Her articles are usually a mishmash of references with several sports.  
DDAAVVEE  SSPPAARRTT is an ultra-left wing activist spokesman who is given free rein to express his views 
just as he wishes. He always begins ‘Once again…’ before launching into a diatribe against this or 
that injustice but then loses the thread of his argument gets into a list of overstatements such as l 
‘sickening’ ‘totally sickening’ ‘worse than Hitler’ before ending with the statement “cont’d p.94”. 
PPOOLLLLYY  FFIILLLLEERR satirises self-centred female airheads who have somehow landed a “lifestyle” 
column and pad out their column inches with irrelevant personal adventures and gossip. Polly 
Filler often complains about the workload of the modern woman whilst fobbing off maternal 
duties on a domestic servant or ‘au pair’ who comes from a developing country and is paid very 
little. Polly’s husband, “the useless Simon”, is usually mentioned as being in front of the television 
(wasting time) watching exotic sports on obscure satellite television channels.  
YYEE  DDAAIILLYY  TTUUDDOORRGGRRAAPPHH is a newspaper written in mock-Tudor language, set in that time-period, a 
parody of The Daily Telegraph (formerly owned by Conrad Black – see Week 6 of this course) 



OOBBVVIIOOUUSS  HHEEAADDLLIINNEE spoofs banal celebrity stories by running deadpan headlines such as “SHOCK 
NEWS: MAN HAS SEX WITH SECRETARY” followed by (“Exclusive to all newspapers”).  
GGNNOOMMEEMMAARRTT satirises advertising for useless mail order gadgets in the Christmas special edition in 
a double-page spread (dps) of spoof ads for such gadgets, usually endorsed by topical celebrities, 
as being capable of playing topical songs or television theme tunes.  
MMAARRYY  AANNNN  BBIIGGHHEEAADD satirises pretentious, ambitious female columnists (in this case Mary Anne 
Sieghart). Mary Ann Bighead has two unbearable children, Brainella (3) and Intelligencia (7), and 
often travels to developing countries where she patronizes the locals, and speaks a number of 
difficult languages including Swahili and 13th Century Mongolian.  
PPOOPP  SSCCEENNEE by Maureen Cleavage, which began in the 1960s as a spoof on press coverage of the 
music business and “pop”journalist Maureen Cleave. Popular music was starting to be taken more 
seriously by The Times and Sunday Times, and editor Richard Ingrams chose to target The Beatles 
and John Lennon who became, respectively, “The Turds” and “Spiggy Topes”.  
LLOOOOKKAALLIIKKEESS  is a reader’s letter comparing two famous individuals who look alike. The captions 
relating to the two individuals are swapped around, implying that even Private Eye cannot tell 
them apart. The reader’s letter finishes with the query “might they perhaps be related?” The 
Lookalike on this course is at http://www.musashino-u.ac.jp/gensha/oconnor/waseda/WJ/WasedaSILSIntroJournalismWeek4.pdf  

OOBBNN  ((AASS  IINN  OOBBEE)),,  TTHHEE  OORRDDEERR  OOFF  TTHHEE  BBRROOWWNN  NNOOSSEE  focusing on articles in which journalists and 
others overdo their praise for others, usually the rich and powerful. 
DDUUMMBB  BBRRIITTAAIINN  Bizarre or stupid answers to questions from British TV/radio quiz shows. This 
section has been criticised by some as reflecting the Eye staff’s penchant for ridiculing those they 
consider less educated than themselves.  
GGOOIINNGG  LLIIVVEE highlights the often unnecessary use by rolling news programmes of outside 
broadcasts of reporters speaking to camera rather than staying in the studio. 
TTHHEE  NNEEOOPPHHIILLIIAACCSS Where lazy journalists reach for the tired phrase X is the new Y: “Brown is the 
new black”, “Basel is the new St Tropez” and so forth.  
CCOOLLEEMMAANNBBAALLLLSS This feature originally focused on over-the-top statements by the British TV 
sports commentator David Coleman. No other commentator ever approached the Coleman 
standard of overstatement − “And he’s missed the goal by literally a million miles” − obnosis − “If 
they played like this every week they wouldn’t be so inconsistent” − or lousy judgement − at the 
1968 Mexico Olympics, Coleman’s commentary on the 400m hurdles hit 200 words a minute. 
When David Hemery won, Coleman could only identify him, the second-placed runner but not the 
third. He escaped this dilemma by declaring, “Who cares who’s third?”. The bronze medal winner 
turned out to be another Briton, John Sherwood. Here he is imploding on TV’s Spitting Image: 
http://www.youtube.com/watch?v=8Kr7HKw2bng The CCOOLLEEMMAANNBBAALLLLSS approach later embraced 
media gabble on the death of Diana, Princess of Wales in  DDIIAANNAABBAALLLLSS and WWAARRBBAALLLLSS, where 
hacks emoted and filled space on the events of 9/11.   

♠ 
 
 
 
 

http://www.musashino-u.ac.jp/gensha/oconnor/waseda/WJ/WasedaSILSIntroJournalismWeek4.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=8Kr7HKw2bng


3. The Dreaded Drudge: Matt Drudge and The Drudge Report:  
The Drudge Report http://www.drudgereport.com/ first hit the net 
around 1994 as a weekly subscriber-based e-mail dispatch. 
Drudge already had about 85,000 subscribers in January 1998 
when he became a household name as the main source for the 
Monica Lewinsky scandal, otherwise known as ‘Monicagate’, 
after the magazine Newsweek killed the story, the work  of its 
own staff writer, Michael Isikoff. For a few months in 1998, 
Matt Drudge, operating out of a small apartment in Hollywood, 
California, had the world at his feet, and he has never looked 

back. Here’s the BBC’s online version 
of events:  
 
SSUUNNDDAAYY,,  JJAANNUUAARRYY  2255,,  11999988  PPUUBBLLIISSHHEEDD  

AATT  0088::0066  GGMMTT  

Scandalous scoop breaks online 
Secret tapes. Threats of impeachment. Persistent journalists tracking 
the case. There is no doubt that in many respects the scandal 
surrounding President Bill Clinton bears an uncanny resemblance to 
the notorious Watergate scandal, which brought down the President 
Richard Nixon in the 1970s. Except for one thing: the Internet. 

For it was in the wilds of cyberspace − not the morning newspaper - that the story of Bill 
Cl

h 

rudge Report has learned that reporter Michael Isikoff developed the story of his 
ca

, one Internet 
us

ay? 

w the traditional media got scooped  
's investigative reporter Michael Isikoff, who had 

inton’s alleged affair with a young White House intern, Monica Lewinsky, first unfolded.  
“Newsweek Kills Story on White House Intern: 23-Year-Old, Sex Relationship wit
President” screamed a Saturday-night headline on the infamous Internet tip sheet, the Drudge 
Report.  

“The D
reer, only to have it spiked by top Newsweek suits hours before publication,” the report said. 

Holding the story wasn’t an issue for Matt Drudge, the maverick Internet reporter who 
authored the story. Mr Drudge proudly admits that he has no editor but himself. On Saturday, 
he published the story to the Web’s world-wide audience plus, according to his own 
calculation, his more than 85,000 subscribers. By the early hours of Sunday, the news had hit 
Internet news groups. It moved from alt.current-events.clinton.whitewater to 
alt.impeach.clinton and then to the more mainstream political discussion groups. 

Thousands checked into the Drudge Report for the latest news. On Wednesday
er posted a message saying the Drudge Report site was so busy that he couldn’t log on.  

“As of 10:30 pm Pacific [time]. Call the police to check on Matt!” he joked. Why Wednesd
That was when the newspapers finally ran the story - more than three days after it was let loose 
on the Net. 
  
Ho
The story belonged to Newsweek magazine

http://www.drudgereport.com/


been doggedly pursuing the story for nearly a year. On January 14, according to Newsweek’s 
account, Mr Isikoff learned that the Special Prosecutor Kenneth Starr was investigating 
obstruction of justice and perjury in the Paula Jones case, and that Monica Lewinsky was a 
target of the investigation. Mr Isikoff continued to report the story for the next three days. On 
Saturday at 12:30 am (5:30GMT), Newsweek editors heard a tape of conversations between 
Miss Lewinsky and her friend Linda Tripp. As Newsweek could not independently verify the 
authenticity of the recording, and some of the statements on the tape raise questions about 
Lewinsky’s credibility, the editors decided to hold the story. Newsweek has since posted an 
explanation of why it held the story on the Web.  
 
The dreaded Drudge  

e that Matt Drudge has “outed” one of Michael Isikoff’s stories by 

rrival of the digital age  
layed a role in the sensational trial of British nanny Louise 

HHIILLLLAARRYY  CCLLIINNTTOONN  AANNDD  HHEERR  HHUUSSBBAANNDD’’SS  AADDVVIISSOORR,,  SSYYDDNNEEYY  BBLLUUMMEENNTTHHAALL, insisted 
that t

ed without Drudge, but he was the 
one w

This is not the first tim
publishing it on the Internet. Last summer, while Newsweek was debating whether to publish 
another charge of sexual misconduct by Clinton, Mr Drudge, who heard it from a source inside 
Newsweek, ran the story. But the rogue reporter - who says he is on a mission to divorce the 
Washington press from its ‘too-cosy’ relationship with its sources - is far from perfect. Mr 
Drudge is currently being sued for $30m for a story he briefly posted about liberal journalist 
and Clinton aide, Sydney Blumenthal, accusing him of abusing his wife.  
 
A
The Internet already has p
Woodward and in bringing conspiracy theories about the crash of TWA 800 to the attention of 
the world’s media. But this may be the first time that a story of such consequence developed 
on the Internet. Love him or hate him, Matt Drudge’s report on the Clinton scandal is the most 
visible sign to date of the changing nature of journalism. In an early interview about the 
scandal, former Clinton aide, George Stephanopoulos, dismissed the report. “And where did it 
come from? The Drudge Report. You know we’ve all seen how discredited that’s been.” In the 
future, academics, politicians and journalists aren’t likely to dismiss the Internet so quickly.” 
 

he Lewinsky scandal was ‘a right-wing conspiracy’. Maybe that’s what it turned 
into, but Matt Drudge was no Republican stooge. Drudge was simply a one-man band, 
net-based, net-savvy, who started out writing star gossip and then hit the mother of all 
rumours when he learned that Newsweek had backed off from giving space to its own 
reporter’s account of President Bill Clinton’s sexual liaison with a young White House 
intern, Monica Lewinsky. Drudge had been following accounts of Clinton’s philandering 
for some time. When he heard from a New York contact about Newsweek killing the 
story, he decided to run with it on his subscriber list.  

The Lewinsky story probably would have surfac
ho had the nerve to break it. Monica Lewinsky became Drudge’s scoop and made 

his name, and it is probably one of the great regrets not only of Michael Isikoff’s life, but 
of the upper administration at Newsweek that they didn’t run with the story.  

 



Above all, Matt Drudge’s breaking of the Lewinsky story was a defining moment 
not j

Nothing left to do. 
 over the button. 

ever been and everything you’ll ever 
be

addya think yer doin’, Drudge?...’ 

 this right? You’re about to accuse POTUS 
[the President of the 

 

 like it either, but it’s confirmed confirmed 

 are a terrorist, aren’t you?’ 
…. 

 

 M ouse moved into position. 

ouncing beams from dish to dish, e’s, faxes & alarms. 1 am 

ust in US journalism but in all journalism. Here was a nobody, not even employed 
by a local newspaper, not even a reporter in the conventional sense, breaking the 
Watergate of the day. Soon mainstream journalists were scrambling to catch up with the 
lone operator in his trademark trilby hat with a broad band - nod to 1920s muckraking 
journalism: the reporter who wasn’t. As Drudge said when he faced his critics at the 
National Press Club in Washington, “I am not a professional journalist, I am not paid by 
anyone.” Here’s how Drudge himself reported the momentous Drudge Report of 9.02 
p.m., Pacific Time, 17 January 1998 ~ 
 

My finger’s poised
This is everything. 
Everything you’ve 
…. 
‘Wh
Cat. Bummer. 
‘Am I reading

United States] of having it off with an 
intern? Are you preparing to blow up Washington? Get me
Janet Reno…!’ 
 ‘Hey, I don’t 

confirmed, and your Janet Reno’s authorized Starr to move 
in….’ 
  ‘You
  Mommy and Daddy were liberals
 ‘You and your internet manifesto.’ 

  Let the future begin. 
  ‘So be it…’ 
 icrosoft m
  Ready. Aim. ENTER. 
 
B
Cellphones, conference calls, dirty dresses, cigars. 2 am 
Subpoenas. Grand juries. Fallout. 3 am. 
Elections. Impeachment. 4 am. 
Fame. 6 am. 
Dawn.  

  
HHEENN  MMAATTTT  DDRRUUDDGGEE  WWAASS  AASSKKEEDD  BBYY  AA  RREEPPOORRTTEERR  TTOO  NNAAMMEE  HHIISS  GGRREEAATTEESSTT  MMIISSTTAAKKEE,,  he WW

replied ‘Ever doubting my ability’. The last line but one – Fame. 6 am. − does no 
disservice to Drudge. Fame is what a journalist wants. It’s what any writer wants. At the 
moment that he broke the Lewinsky story, Matt Drudge declared that he was in it for  
fame. He wanted to be a celebrity too, like Bill Clinton, (like Monica Lewinsky). Six  



months later, July 1998, Drudge was a guest at the National Press Club in Washington 

 passes 
gove

 of 
jour

where he talked to his audience of mainstream reporters about ‘an era vibrating with the 
din of small voices’, where ‘Every citizen can be a reporter, can take on the powers that 
be. The difference between the internet, television and radio, magazines, newspapers is 
the two-way communication. The Net gives as much voice to a 13-year-old computer geek 
like me as to the CEO or Speaker of the House. We all become equal.’ Drudge compared 
his high-speed, error-prone style of internet journalism to the heyday of the multi-edition 
yellow press, the press of Hearst and Northcliffe. If he made mistakes, he said, so did the 
mainstream press: “I put my name on every single thing I write. No “Periscope” here. No 
“Washington Whispers” there.” Moreover, he was committed to ‘cover media people the 
way they cover politicians… How did a story like Monica Lewinsky break out of a 
Hollywood apartment? What does that say about the Washington press corps?’  

Drudge said the media was ‘comparable to government – probably
rnment in raw power,’ so it had to be interrogated. As for the rules of journalism, 

concerning the number of sources needed to establish a fact before publication, Drudge 
said, ‘I follow my conscience … conscience is going to be the only thing between us and 
the communication in the future, now. And I’m very happy with my conscience. Recall, if 
you will, the final, ninth article in the manifesto of ‘old journalism’, The Elements of 
Journalism: ‘practitioners must be allowed to exercise their personal conscience’…♣  

We’ll come back to Matt Drudge and others like him when we consider the future
nalism. Today the mainstream media National Geographic Channel retrospective on 

the Monica Lewinsky saga is told as if they were on the case from the start: 
http://www.youtube.com/watch?v=w86yFIHFGbY But they weren’t. Michael Isikoff was but the 
suits at Newsweek were worried about attribution and rocking the boat. So it came down 
to Drudge, the geek from Hollywood with nothing to lose and everything to play for ~ 

Nothing left to do. 
My finger’s poised over the button. 

 
ther commentators outside the mainstream Fourth Estate… 

This is everything. 

O
The Onion http://www.theonion.com/content/index  
National Lampoon http://www.nationallampoon.com/  

om/mad/
Raw Story http://www.rawstory.com/ 
Mad magazine http://www.dccomics.c   

aine.fr/Le Canard Enchainé (France) http://lecanardench   
Il Foglio(Italy) http://www.ilfoglio.it/
 
…and a final comment (from beyond the grave) from Private Eye’s Peter Cook ~ 
http://www.youtube.com/watch?v=z8vLlifaHkY     

 
♣Hargeaves 2005: 132.   

 

http://www.youtube.com/watch?v=w86yFIHFGbY
http://www.theonion.com/content/index
http://www.dccomics.com/mad/
http://lecanardenchaine.fr/
http://www.youtube.com/watch?v=z8vLlifaHkY

