
早早稲稲田田大大学学国国際際教教養養学学部部  
EEXX  331133::  PP..AA..CC..  OO’’CCOONNNNOORR HHIISSTTOORRYY  OOFF  JJOOUURRNNAALLIISSTTIICC  DDIISSCCOOUURRSSEE::  WWEEEEKK  33    

11990022--2222::  NNEEWWSS  NNEETTWWOORRKKSS  IINN  EEAASSTT  AASSIIAA  AANNDD  TTHHEE  AANNGGLLOO--JJAAPPAANNEESSEE  AALLLLIIAANNCCEE  
1. The alliance between Britain and Japan attracted strong opposition from political interests in 
Britain, the US, China, and Korea. Chinese and Korean nationalists felt that the Alliance gave 
British support to Japanese influence, military incursions and, in Korea’s case, colonialisation, as 
happened from 1910-45. The Americans were against the Alliance because they were, in principle, 
against imperial agreements and alliances, and because, in practice, the Alliance seemed to 
increase British and Japanese commercial and political influence in China at the expense of the 
United States. The Alliance was also opposed by Britons in East Asia who did not wish their 
country to support Japanese military influence in East Asia. Japan, however, wanted to continue 
the Alliance when it came up for renewal at the Washington Conference in 1921-22. 

Two networks of newspapers in East Asia, the Japan Advertiser network and the Japan 
Chronicle network, each with close connections to the press in Europe, China and the US, 
conducted a campaign against the Anglo-Japanese Alliance in 1920-22. Through its own 
propaganda network, operating from the Information Bureau in the Foreign Ministry, (Gaimushō 
Jōhōbu), Japan’s Foreign Ministry network conducted a counter-campaign in an attempt to 
preserve the Alliance. The anti-Alliance forces were ultimately successful and the Anglo-Japanese 
Alliance was replaced by a Nine-Power Agreement at the Washington Conference, alongside 
agreements to limit US, British and Japanese naval power.  
 
22 ..  TTHHEE  JJAAPPAANN  AADDVVEERRTTIISSEERR  NNEETTWWOORRKK  CCAAMMPPAAIIGGNN  AAGGAAIINNSSTT  TTHHEE  AANNGGLLOO--JJAAPPAANNEESSEE  AALLLLIIAANNCCEE  
The Japan Advertiser began as a small local newspaper in Yokohama in the 1890s. B.W. Fleisher, 
an American businessman, bought the Advertiser in 1908 and built it up into Japan’s 
strongest-selling foreign newspaper and the most influential English-language newspapers in East 
Asia, especially among American politicians and journalists.  

Between the 1900s and 1930s, the Japan Advertiser network in China included connections 
with a number of influential newspapers and journalists: the China Press, Millard’s Review of the 
Far East, the China Weekly Review, the Shanghai Gazette, the journalists Eugene Chen and 
George Sokolsky, Carl Crow’s Chun Mei News Agency and the Trans-Pacific News Service; the 
Shanghai Mercury and the Shanghai Evening Post & Mercury 

Unlike the Chronicle, the Japan Advertiser followed an uncritical editorial line in Japan. This 
was partly because the Advertiser owed its survival to Japanese help given after the 1923 
earthquake and after a fire destroyed the newspaper building and printing presses in 1930. The 
Advertiser also owed its survival to American financiers, but some of their money came from a 
pro-Japanese source, Thomas Lamont. However, there was another side to the Advertiser. In an 
article written after the Advertiser’s amalgamation with the Japan Times in October 1940, Gō 
Satoshi, the Japan Times editor, wrote of Fleisher, 
 

His leaders lacked the truculence of the Japan Chronicle, the strong 
personal opinions of Mr. George Woodhead in the old Peking and Tientsin 
Times, or the several strong-minded editors of the North-China Daily News. 



Had Mr. Fleisher been in Shanghai or Peking in the first place, I haven’t the 
slightest hesitation in saying that he would have been in the forefront of the 
powerful opinion there... But remember again, he had a different public. 
(Japan Times, 13 October 1940).  

  
Under extraterritoriality, newspapers published in China’s International Settlements were subject 
to the law of their publishers’ homeland (or their country of registration) rather than Chinese law. 
Gō believed that if the Advertiser been as exempt from Japanese control as some of his 
contemporaries were from Chinese control, the Advertiser would have been more outspoken. 

What Gō did not know was that through a closely developed network of newspapers, 
journalists and news agencies in China, Fleisher operated ‘in the forefront of the powerful 
opinion’ in China and was promoted the expression of far more critical views of Japan in this 
China network than he ever published in the Advertiser. In 1921, a Foreign Ministry official noted 
that ‘Fleisher hides two faces under the same hood and is playing a double game’ (Gaimushō 
Gaikō Shiryōkan: August 1921). By then, the Japan Advertiser network was well on its way to 
becoming the main grouping of English-language newspapers in China promoting American and 
Chinese interests (in that order) and opposing Japanese ambitions in China. Although such a 
position was not the natural concomitant of pro-American views, the network became aligned with 
the nationalist movement in China and with Chinese-language newspaper networks promoting the 
Guomindang as the Chinese solution to China’s problems.   

The Advertiser network was well-financed and well-connected. In 1911 and 1918, 
Fleisher’s main backer, Charles R. Crane put his Republican political and business network at 
Fleisher’s disposal. Crane and the Advertiser network backed likely winners among Chinese 
nationalists and Crane supported politicians, journalists and media entrepreneurs who shared these 
objectives. 

The anti-Japanese propaganda of the Advertiser network was based on a belief in the 
power of the press to influence US foreign policy by causing changes in public opinion, although 
this was not necessarily a sound argument. The Advertiser network in China initially supported Y 
the post-1911 Chinese Republic, but it aligned then aligned itself with the Guomindang and during 
and after the May 4th Movement its media were consistently critical of Japanese activities in 
China. The Advertiser network was heavily influenced by Crane, Millard’s and Crow’s 
Republicanism, by a horror of Communism, and by a visceral dislike for the Japanese as a race. 
Crane felt he had a mission to rescue China from Communism. Japan’s Foreign Ministry network 
consistently highlighted Japan’s mission to eradicate the Communist menace in East Asia, but 
having a common enemy did nothing to bring the Foreign Ministry network and the Advertiser 
network any closer.   
 
The Advertiser network’s campaign against the Anglo-Japanese Alliance (1920-22) 

Thomas Millard, now advising the Chinese Foreign Ministry, had long seen the Alliance as 
the main threat to the Open Door policy and American interests in China. His most radical 
argument against renewal was that the Alliance risked bringing Britain, the Dominions and 
America into open warfare, to the benefit of Japan and Bolshevik Russia. Millard’s patron, 
Charles Crane, conveyed this concern to Woodrow Wilson in 1921. Learning that Britain’s Lloyd 



George was looking for an excuse to drop the Alliance, Crane’s group planned their campaign. In 
May 1921 the China Weekly Review ran a series of attacks on the Alliance. In June and July 1921, 
Putnam Weale campaigned in London, and Millard barnstormed America, warning that outright 
war between Britain and America might occur if the Alliance continued. The Advertiser network’s 
propaganda campaign against the Anglo-Japanese Alliance was not the only cause of its 
abrogation. However, the network had access to senior politicians in Washington, Canada, 
Australia and London and this meant they could argue against the Alliance on a on-to-one basis. 
 
3. TTHHEE  JJAAPPAANN  CCHHRROONNIICCLLEE  NNEETTWWOORRKK  CCAAMMPPAAIIGGNN  AAGGAAIINNSSTT  TTHHEE  AANNGGLLOO--JJAAPPAANNEESSEE  AALLLLIIAANNCCEE 
The Japan Chronicle of Kōbe was a small, British-owned newspaper edited by a left-leaning 
Scotsman, Robert Young, and his even more left-leaning assistant, Morgan Young. The Chronicle
had strong connections with Britain’s Manchester Guardian, China’s North-China Daily News, 
Lord Northcliffe’s The Times and Daily Mail, and a number of liberal intellectuals in Japan 
including Uchimura Kanzo, Yoshino Sakuzo, Ōsugi Sakae and feminist intellectuals such as Itō 
Noe and groups such as the Seiranken, the leader of the Taishō labour movement, Suzuki Bunji, 
and international celebrities such as Bertrand Russell and Lord Northcliffe. On 8 December 1920, 
the accumulation of issues (the Shaw case, Japan’s administration in Korea and other incidents), 
caused publication of an important Memorandum at the Far East Department at the British Foreign 
Office, which concluded:  

 
In commenting on the ruthless record of Japanese colonisation, it is unfair to draw 
too strict a parallel with the supposed canons of occidental nations. In the first place, 
as already pointed out, the idea of justice is simply non-existent; and so to a 
considerable extent is the idea of individual responsibility. For a whole village to be 
burned as punishment for the crime of one of its inhabitants is to the Oriental a 
natural vindication of outraged authority; for it is the community and not the 
individual which is the responsible unit. But it is these very excuses for the Japanese 
which call attention to the wide discrepancy between their ideals and our own, and 
to the doubtful wisdom of our lending the prestige of our good name to an ally 
whose way of thinking and acting is so essentially different from ours. Already, 
history regards Great Britain and the Anglo-Japanese Alliance as largely responsible 
for the handing over of Korea to Japan. Is our support, consciously or unconsciously, 
going to permit Japanese rule and its stern consequences to encroach further upon 
China and Siberia? The “Bushido” propaganda has done much to convince us 
that...the warrior’s ideal is courtesy, gentleness and consideration. This impression 
has been supported by certain aspects of the Russo-Japanese war...but it is 
contradicted by all expert experience of the ways of Japanese bureaucracy at home, 
and still more by the record of Japanese military government abroad. 
 

During and after the Washington Conference, the Northcliffe chain of newspapers started an 
intensive campaign advising the world not to trust Japan’s commitment to the agreements made at 
Washington, and to beware of the threat of Japanese naval power in the Pacific.  

 



WATCH JAPAN! 
SOME SIMPLE WORDS OF WARNING. 

_____________________ 
 

“OFFICIAL DENIALS” 
 

By VISCOUNT NORTHCLIFFE 
FOR what purpose are the great Japanese home and over-seas army and the 
great Japanese fleet being maintained? 

Why are the Japanese people being taxed more severely than any other nation 
for the support of armaments? 

The Washington Conference does not change the situation as much as we have 
been trying to think. 
…We can hardly suppose that the Japanese have changed their plan for 
mastering China as the result of the Washington Conference. I venture to 
prophesy that they will merely alter their tactics and adapt them to the new 
circumstances. 
…A close study of Japanese diplomacy indicates that the war party of Japan is 
as indifferent in its policy to the keeping of treaties as are many private Japanese 
traders in the regard of other people’s patents and trade-marks. 

*  *  *  *  * 
 When calling attention to any matter that affects Japan we have always to 
remember that hourly, daily, weekly − morning, noon and night − Japanese 
propaganda is at work in the form of bribed newspapers, propaganda news 
agencies, propaganda plays, and propaganda films (18 April 1922). 
 

In 1910, Northcliffe had discussed with G.E. Morrison, The Times correspondent in Peking, the 
need to check Japanese power in East Asia. Now Northcliffe published an article that attacked all 
the least appealing aspects of Japan’s international relations in the previous decade: ambivalence 
during the Great War of 1914-18, perfidy over the Twenty-One Demands of 1915 (“Fortunately, 
journalistic enterprise placed these demands before the world and they were frustrated, but they 
revealed the mind of Japan”), and an indifference to international agreements.  

One British journalist noted that during his November 1921 tour of Japan, Lord Northcliffe 
had visited Young at the Chronicle offices in Kōbe, “and unquestionably took away a good many 
of his ideas”. In May 1922 the Asahi Shinbun described the “Watch Japan!” campaign as ‘a nasty 
anti-Japanese composition that might have been written by Young of the Japan Chronicle’ and the 
Jiji Shinbun referred to the anti-Japanese influence of ‘a certain Scotchman resident in the Far 
East for many years’ (Asahi Shinbun: Jiji Shinbun: 5 May 1922).  
 

▼ 
 
 



44..  TTHHEE  FFOORREEIIGGNN  MMIINNIISSTTRRYY  NNEETTWWOORRKK  CCAAMMPPAAIIGGNNSS  TTOO  RREENNEEWW  TTHHEE  AANNGGLLOO--JJAAPPAANNEESSEE  AALLLLIIAANNCCEE

The Foreign Ministry network followed the Advertiser network’s campaign closely. In April 1921, 
the Japan Times called for renewal of the Anglo-Japanese Alliance and reported Weale’s being 
sent abroad by the Chinese government to present the case for having Japan ‘thrown out of’ 
Shandong. The paper also quoted the Peking & Tientsin Times, which was also campaigning for 
the termination of the Alliance, to the effect that China was not yet ready to govern the areas 
administered by foreign powers. 

In May, the Japan Times published without comment a Kokusai-AP dispatch from New 
York, ‘That China is seeking the support of public opinion in the United States to prevent the 
renewal of the Anglo-Japanese Treaty has been declared by Bertram Lenox Simpson (Putnam 
Weale)...in a public statement’. In Britain that summer, J.O.P. Bland argued the case for renewal 
and for trusting Japan to maintain the integrity of China. Bland, (1863-1945), laid the groundwork 
for the arguments the Foreign Ministry network would present in the 1930s to justify Japanese 
military incursions in China: the corruption of the Chinese; the hopelessness of any Chinese 
solution to China’s problems; and the need for a strong, modernizing power to intervene there. In 
June 1921 Bland wrote to The Times  

 
Are the activities of the military party in Japan likely to be diminished if the 
Anglo-Japanese Alliance is now denounced? Are the growing forces of 
intelligent Liberalism in that country likely to be discouraged if Britain and 
America combine to condemn this proud and sensitive nation to isolation and 
a policy of coercion? 
 

Discussing Bland’s letter, the Chronicle argued that treating Japan as if its foreign policy was the 
product of a group of oversensitive children was insulting to liberals and militarists alike, and 
suggested that ‘any self-respecting Japanese would tell Mr. Bland to take his Anglo-Japanese 
Alliance to a warmer place than Kobe is at the present time’.  

In Shanghai, where the Far Eastern Review shared an office with the local branch of 
Kokusai, George Bronson Rea and Patrick Gallagher argued strongly for renewal. Millard’s 
activities continued to irritate the Japan Times.  

 
Tommy Millard, the discoverer recently of the Anglo-French-Italian plot to 
dismember China, is continuing to have nightmares, and this time he is spending 
money on telegrams to President Harding which disclose a wicked 
Anglo-Japanese plot against the United States underlying the Anglo-Japanese 
Alliance.  
 

Coming not long after Britain had given Japan formal notice that renewal could not be taken to 
be automatic, such banter failed to conceal the alarm felt in Tokyo. In the spring and summer of 
1921, Britain asked Japan to consider adapting the Alliance to a wider range of Pacific issues. 
The prospect of a decisive meeting that winter galvanized the debate in the public sphere.  

The Anglo-Japanese Alliance ended at the Washington Conference. Japan became party to a 
multinational treaty and agreed to limitations on its naval power. Some historians have seen this as 



marking the beginning of Japan’s isolation from the great powers. 
Japan suspects anti-Japanese press networks 
In the aftermath of the Alliance, suspicions of an anti-Japanese press network working in East Asia 
occurred to the soldier-politician Ugaki Kazushige (1868-1956), and he drew this chart in his 
diary for 15 July 1923: 
 
SHANGHAI │The China Press [American] (Extremely anti-Japanese) (Jewish) 

 │The Shanghai Mercury [British] (Neutral) (Jewish) 
│The North-China Daily News [British] (anti-Japanese) (Jewish) 
│The Shanghai Times [American] (Stance unclear) (Jewish) 

 
TIENTSIN │The Peking & Tientsin Times [British] (Extremely anti-Japanese) 

  │The North China Star [American] (Extremely anti-Japanese) 
│The Peking Leader [American] (anti-Japanese) (Capitalized by US interests at ¥500,000) 
│The North China Standard [Japanese] (Pro-Japanese) 

 
JAPAN  │The Nagasaki Press [American] (Of no influence) 

     │The Japan Chronicle [British] (Extremely anti-Japanese) 
│The Kōbe Herald [British] (Stance unclear) 
│The Japan Advertiser [American] (Superficially neutral) (Jewish) 
│The Japan Gazette (Yokohama) [British] (Neutral) 
 

Whether Ugaki’s chart was inspired guesswork or based on surveillance reports is not known, and 
it is significant that he drew it up, but by the time he did so, Japanese reports on the Republican 
press in China were reporting the ‘interference’ of foreign journalists in Chinese media as a matter 
of course.1 In 1939, officials of the North China Army Propaganda Section mapped a similar 
typology of foreign news agencies in China (Hokushigun hōdōbu 1939: 15).   

 

                                                 
1 See for example, Gaimushō Gaikō Shiryōkan 1/3/2/. 46-1-4.  


