
早稲田大学国際教養学部 HHIISSTTOORRYY  OOFF  JJOOUURRNNAALLIISSTTIICC  DDIISSCCOOUURRSSEE::  WWEEEEKK  66    
EEXX331133::    
PP..AA..CC..  OO’’CCOONNNNOORR  

MMaattssuuookkaa  YYōōssuukkee  aanndd  tthhee  AAxxiiss  ppoowweerrss  iinn  eeaarrllyy  SShhōōwwaa::  JJaappaanniissmm  oorr  
FFaasscciissmm??  AAllssoo::  JJaappaann  NNeewwss--WWeeeekk;;  JJaappaann’’ss  dduuaall  iimmaaggee;;  ppoossttccaarrdd  
pprrooppaaggaannddaa  &&  tthhee  WWaarr  ooff  tthhee  WWoorrllddss  bbrrooaaddccaasstt  ooff  3300tthh  OOccttoobbeerr  11993388..  

1. This week we’ll discuss one of the great contradictions in 
diplomatic history: the Tripartite Pact between Germany, Italy and 
Japan concluded on September 27 1940. The Pact was part of the 
‘Matsuoka Cyclone’: the dramatic changes in personnel and 
policy that took place during Matsuoka’s tenure as Japan’s 
Foreign Minister between July 22 1940 and 11 March 1941.  
    The Tripartite Pact recognised Japan's role in establishing a 
“New Order” (Tōa Shinchitsujo東亜新秩序) in East Asia, and 
provided for mutual assistance should any one of the three powers 
be attacked by another country not already involved in the European conflict or the war in China. The 
Germans and Italians wanted the Pact to send a clear message warning the US that if it entered the 
war in Europe on Britain's side it would face war with Japan. Thus the Pact became strongly focused 
on the US although Matsuoka’s original intentions had been less specific.  
    There were strong military-industrial and potential geopolitical benefits in the Pact for Germany 
and Italy (Japan had access to raw materials needed for German munitions). There were tactical and 
ideological similarities: Japan’s abundant right-wing societies shared the European fascists’ hostility 
to communism and yearned for a Shōwa Isshin to purify the nation and would stop at nothing to bring 
it about. And they looked similar: some Japanese right-wing groups also adopted black- and brown 
shirt outfits in the European style.  
      But there were considerable differences. Japan never became a fascist nation in the sense that 
Germany and Italy did. Japan had no transcendent leader with the power of Adolf Hitler or Benito 
Mussolini, but rather shadowy kagemusha such as Tōyama Mitsuru, and popular, erratic figures like 
Konoe Fumimaro and Matsuoka, both of whom favoured the ‘Hitler’moustache and were tempted by 

absolute power, and the man most identified in the West with Japanese ‘fascism’, 
Tōjō Hideki. The power of all three leaders was 
constrained by the transcendence of the emperor, whereas 
Hitler and Mussolini bowed to nobody.  
      Hitler viewed the Japanese, as he viewed all 
Asians, as inferior races to be colonised or removed just 
as Jews, gypsies, homosexuals, the mentally ill and 
communists were to be removed in Europe. His views on 
Japan were expressed in his memoir, Mein Kampf, (My 
Struggle, 1925), and translated into Japanese in 1926 by 
Hirano Ichiroi (Waga toso kan'yaku: わが闘争: 完訳) but 
excised from the version translated by Zumoto Motosada 

in 1940 (Main kamupu: dokufutsuba: マイン・カムプ: 独仏版). The major 
ideological difference was that in semi-official texts such as the 1925 Kokutai shinron (国体新論) and 
1937 Kokutai no hongi (国体の本義), Fascism was described as a crude system incompatible with 
Japan’s Kokutai.     



2. AMERICAN REACTIONS TO THE TRIPARTITE ALLIANCE: JAPAN NEWS-WEEK & THE AXIS 
Founded in November 1938 and published in Tokyo by H.R. ‘Bud’ Wills, Japan News-Week became 
the last organ of the Japan Advertiser network in Japan to be closed down. Thus it became the last 
expression of Western opinion in Japan’s public sphere. Japan News-Week’s weekly editorials did not 
mince their words and were especially critical of Matsuoka’s foreign policy pronouncements.1 After 
the sale of the Advertiser (discussed last week), the subscription list of Japan News-Week showed a 
considerable increase, a mixed blessing given, first, the difficulty of obtaining paper and printer’s ink 
and secondly, the fact that profits did not come from sales but from advertising. News-stand sales 
were also on the up, an increase Wills put down to the reluctance of many Japanese readers to appear 
on the subscription list.  

By February 1941, the magazine had received numerous encounters with the censor, several 
sharp warnings from the police, and repeated protests from the German embassy over the consistently 
anti-Axis tone of the magazine. In August 1940, Wills was offered ‘a relatively large sum’ to sell up 
by the local, German, D.N.B. news agency. Wills turned them down, less on patriotic grounds than 
because he learned that it was no longer possible to transfer payments abroad. Japan News-Week 
remained strongly pro-American and anti-Axis but consistently opposed the application of embargoes 
and sanctions by Washington. In the absence of other sources, Japan News-Week became so reliant on 
the Dōmei agency that the British embassy tried to redress the balance by bringing in a British 
correspondent, Vere Redman. After the Advertiser was sold, the optimistic Wills nourished hopes of 
replacing it as the organ of choice for the American community. To this end, and keenly aware of the 
importance of having at least one ‘American’ voice publishing in Japan, US ambassador Joseph Grew 
encouraged local US businesses to take advertising space in Japan News-Week. 

However, in March 1941, Wills received an offer from the Cabinet Information Board to 
purchase the paper. When he refused, fearing that it would then become a propaganda sheet (and upon 
learning, again, that he would not be able to take the money out of Japan), Mitsui, Mitsubishi and 
other Japanese firms failed to renew their advertising contracts. The British Embassy Information 
Bureau (also staffed by Vere Redman) then offered to defray Wills’s advertising losses but he refused 
their help, again for fear of losing his independence.2  

In March 1941, Japan News-Week published some outspoken editorials. The first of these 
drew a comparison between the aims and ideals of Britain and the United States and other 
‘Democracies’ and the ‘Totalitarian Powers’, drawing on recent speeches by President Roosevelt and 
Chancellor Hitler and referring retrospectively to an interview given by Matsuoka Yōsuke to the 
Japan Advertiser in July 1940 which, although intended ‘for background only’, showed Matsuoka in 
unequivocal pro-Axis mode, predicting that ‘In the battle between democracy and totalitarianism, the 
latter adversary will without question win and will control the world. The era of democracy is finished 
and the democratic system bankrupt’.3 Japan New-Week referred to Matsuoka’s views in order to 
highlight the irreconcilability of the two systems. The magazine maintained that the US could not 
object to any nation adopting any system of government, even a totalitarian one, but that the US 
would surely oppose any power that imposed its will on others.  

The second March 1941 editorial took the form of a reply to criticisms of the first received 
from a Japanese reader who wanted Japan News-Week to acknowledge that ‘in attacking one of the 
Triple Allied Nations’ they were attacking the other two as well. This reader took the earlier editorial 
to task for including the regime of Chiang Kai-shek among the Democracies. In replying to the first 



point, Japan News-Week noted that the terms of the Tripartite Alliance did not provide for the 
subordination of the will and destiny of the signatories of the Alliance to the direction and dictates of 
a single entity. It was ‘incredible’ that Japan should relinquish its own autonomy and national 
personality for the sake of two distant countries, or ‘depart so far from its traditional course as to 
acquire the complete membership in that type of superstate under Nazi domination which Germany 
now envisages’, particularly since ‘the Japanese statesmen have frequently emphasized that the 
changes and reforms they contemplate are not to be based on Nazi or Fascist models’.4 

Similar distinctions between the national polities of Japan and Germany and Italy had in July 
1937 in the pages of the Kokutai no hongi and other semi-official texts, so Japan News-Week may 
have felt that it was on safe ground. However, after Japan, Italy and Germany signed the Tripartite 
Pact in Berlin on 27 September 1940, it seemed unlikely to most staff members that Japan 
News-Week would be tolerated much longer. Indeed, for about two months after the Pact, ‘the 
customary greeting of Tokyo foreign residents to the staff of Japan New-Week was: ‘What! Not in Jail 
yet?’ (Argall 1945: 187-190). Indeed, the paper’s continued existence led to rumours that it was 
receiving Japanese support.  

In mid-April, W.R. Wills was summoned to the Cabinet Information Board for a 
dressing-down for publishing anti-German material, to which he replied that his paper was not so 
much anti-German as pro-Japan-American friendship. The Bureau spokesman then told Wills that the 
Japanese Navy regarded Japan News-Week as ‘an important channel for Japanese-American relations’ 
and that both the Information Bureau and the Navy wanted it to continue. With this in mind, the 
Information Bureau told Wills that it could offer the paper ¥10,000 to help meet its financial 
difficulties. Rather than turn down this offer outright, Wills said that it would be more useful if 
Japanese companies that had previously withdrawn their advertising contracts would renew them. 
Within a few weeks Mitsui and Mitsubishi had taken him at his word.5  

In late April, Japan News-Week published another controversial editorial disputing current 
Japanese thinking regarding US assistance to Britain in the war against Germany. Japan News-Week 
clearly supported the spirit of US assistance and rejected any possibility of Britain’s ‘surrender to Nazi 
domination’. However hopeless Britain’s position might appear to some in Japan US aid was not 
predicated on opportunism but on upholding fundamental principles and ideals against the 
‘Nazifascist conquerors of Europe’.6   

In early September, an editorial challenging Hitler’s infallibility and scorning his plans for 
world conquest was pre-released to foreign correspondents in Tokyo and summarised in reports in the 
US. Upon its publication in Japan News-Week, Wills was summoned to the Cabinet Information 
Board and informed that in addition to showing an unfriendly attitude towards Japan for the last three 
months, his latest article represented ‘an attack on Japan’s fundamental policy’ (i.e. the Kokutai) and 
that if he persisted in such attacks the authorities ‘would have to let the law take its course’. The 
Bureau told Wills that if a Japanese newspaper had published such material its editor would have been 
jailed. Board officials told Wills that they had been flooded by enquiries from Japanese missions 
abroad asking if the fact that the editorial had been published represented a change in Japanese foreign 
policy. Brushing aside his assertion of the rights of an American newspaper to express impartial 
opinion, the Bureau told Wills that he would have to conform to Japan’s policy. Nevertheless, Wills 
got the impression that the Board wished to avoid the permanent suppression of Japan News-Week.7 

The end came for Japan News-Week at the last possible moment, on the morning of 8 December 



1941, when the journalist Phyllis Argall and her editor W.R. Wills were arrested.8 Forty-three other 
Americans and a number of Britons were also rounded up, including the Briton Vere Redman, J.R. 
(“Reggie”) Price of the Japan Chronicle, Robert Bellaire, Jasper Bellinger and Richard Tennelly of 
the Advertiser, Reuters and NBC, Relman Morin, Max Hill and Joseph Dynan of AP, Frank Hawley of 
The Times and Vere Redman’s second-in-command at the British Information Bureau in Tokyo, Robert 
Guillain of Havas, Ray Cromley of the Wall Street Journal, and Otto Tolischus of the New York Times. 
Even such veterans of semi-official journalism as John Russell Kennedy’s old Kokusai Tsūshinsha 
protégé Percy Whiteing, who had succeeded James Young at the International News Service, and one 
of the Foreign Ministry network’s most faithful operatives, George Gorman, were incarcerated.  
 
3. JAPAN’S DUAL IMAGE IN BRITAIN: AMBIVALENCE AND TIRED RACISM  
 
The historian Antony Best has written: 
 

…from the time of the Great War onwards, British policy in East Asia was 
characterized by a profound ambivalence about Japan and especially its 
potential threat to British interests. This arose because the policy makers 
within Whitehall held a double-sided image of Japan. On the one hand it 
was portrayed as a nation bent on regional domination, but on the other 
was seen as a backward power that lacked the resources necessary to 
achieve its goals. This dual image had its foundations in the Foreign Office’s 
day-to-day experience of Japanese diplomacy and the observations made by 
the embassy in Tokyo about the political, economic and social life of Japan. 
In addition, it was influenced by commonly held racial assumptions about 
the inability of non-white nations to confront the modern Western states. 
The effect of this dual image was that Britain did not seek Japan’s 
friendship, but at the same time did not view it as an irreconcilable enemy. 
This in turn helps to explain why Britain was prepared to see the end of the 
alliance in 1921, why it prevaricated about appeasing Japan in the 1930s, 
and finally why it underestimated the Japanese threat in 1940−41 (Best 
2002: pp.3−4).  

 
Few ordinary Japanese saw their nation as anything like the aggressive power pictured in the West, 
and the Foreign Ministry did its best tried to counter the impression that Japan represented a threat, (a 
‘Menace’), to Western interests in East Asia. However, although few ordinary Japanese agreed with 
the idea of Japan as a backward nation, little effort was made to correct this self-image through 
propaganda at home, although Japan’s image as the modern leader of a new independent Asia was 
stressed in propaganda on Manchoukuo. At home, Japanese postcard propaganda highlighted the 
threat from abroad and Japan’s weakness compared to the West (▼see below), fostering a sense of 
national emergency. This combination of a sense of domestic weakness and power and dynamism in 
East Asia crept into writings on Japan by foreign observers, reinforcing the dual image that Anthony 
Best discusses.  

At the same time, Japanese nationalism and an unapologetic militarism both merged 



successfully with this image of backwardness and tradition and cancelled out the ‘modern Asian 
leader’ propaganda. Thus British, American and Japanese foreign policy and Japanese propaganda 
allowed their diplomatic perspectives to get stuck in the ruts or ‘parameters’ of this dual image. Thus, 
far from helping Japan and the West to understand each other’s position, propaganda helped Japan and 
the West to paint themselves into a corner.   
 
4. POSTCARDS AT HOME: DEVELOPING A SENSE OF NATIONAL EMERGENCY  

Japanese propag- 
anda postcards often 
showed Japan 
lagging behind the 
other powers in 
terms of military 
read -iness, coming 
off worst in inter- 
national relations 
and running the least 
productive colonies, 
possessing the lowest 
merchant shipping tonnage and the paltriest commercial aircraft strength. 
The Japanese were often shown as weaker than the other races (◄), and as 

more prone to wasteful expenditure, such as 
expensive weddings.  

Combined with a strong emphasis on the 
threat from abroad (above left), these invidious 
comparisons helped foster a sense of national 
emergency among the Japanese people, the main 
target of postcard propaganda, but the subtext of 
national weakness crept into writings on Japan 
by some foreign observers and publicists.   

 
 
 

▼ 
 
 
 



5. THE ALIENS OF HALLOWEEN: OCTOBER 30 1938: THE WAR OF THE WORLDS LISTEN1  LISTEN 2

Perhaps the most effective propaganda appeals to human 
fear: particularly to the fears we all nurture, privately or 
publicly, of what is strange, unknown, or foreign. In 
Germany, Dr. Goebbels claimed that the Allies sought 
the extermination of the German people, a message 
reinforced by the Allied bombing raids, particularly 
those over Dresden. In October 1938, what Walter 
Lippman called ‘the bewildered herd’ demonstrated their 
susceptibility to fear during a broadcast of H.G. Wells’s 
novel ‘War of the Worlds’, set in Grover Mills, New 
Jersey, near Princeton University and directed by Orson 
Welles. As the voice of the newscaster Carl Phillips, the 
actor Frank Readick gave a convincing performance as a 
bewildered reporter, culminating in the exclamation, 
“Good Lord! They’re turning into flame!” followed by 
screams, whereupon an announcer cut in, “Ladies and 
gentlemen, due to circumstances beyond our control…” 
Broadcast live, without a hitch, by a cast of about a 
dozen people standing before a single microphone with 
SFX triggered bang on time, and musical cues including 
orchestras and solo instruments, the performance was a 

sensation and a disaster rolled into one. At this time, radio listeners were acutely aware of world 
events and radio was the most powerful medium of the day. Hitler had just occupied the Sudetenland 
and rolled into Austria, and they may have been wondering, “What next?” 

Around 8.12 on October 30, Halloween, listeners began ‘dial twisting’ (the 1930s equivalent 
of programme-hopping), between radio stations. Initially, only a few tuned into Welles’s broadcast of 
what sounded like a live newscast of a ‘landing at Grover’s Mill’ of a meteorite, and heard an 
on-the-spot report from Readick as Carl Philips, who stated in a worried tone, “…doesn’t look much 
like a meteorite to me. At least, not the meteors that I’ve seen. Looks more like a huge cylinder.” 
From there the object rapidly took on a terrifying life of its own, screams and gasps were heard, 
tentacles ‘seen’, and the broadcast soon had the CBS switchboard overwhelmed and an estimated 
6,000,000 listeners nationwide, of whom about 1,000,000 took the programme for a real newscast 
and left their home with a handkerchief over their head for protection from ‘poison gas’, while others 
prayed for divine intervention. Word went round that the Germans had invaded.  

We have only to recall the flight from New Orleans before the recent hurricane disaster to 
visualise the packed highways, buses and trains heading out of New Jersey and other areas across the 
United States. Next day’s newspapers reported legal suits by some infuriated listeners. The following 
year, Hadley Cantrill published “The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic” 
(1939, Princeton UP, appropriately). A year later, when the same script was performed in Ecuador 
and listeners realised it was a hoax, they attacked the radio station, killing 15 people.  
Newspaper reproduction: Trenton Evening Times, Trenton New Jersey, October 31 1938. 
 

http://www.musashino-u.ac.jp/gensha/oconnor/waseda/Wmp/WarOfTheWorlds1.mp3
http://www.musashino-u.ac.jp/gensha/oconnor/waseda/Wmp/WarOfTheWorlds2.mp3


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
1 The following Japan News-Week editorials were considered inflammatory at the time: “Inconsistency”, 21 
December 1940; “Looking Forward” 4 January 1941; “Fish and Fowl” 25 January 1941; and “Japan’s 
Obligation” 15 February 1941.  
2 USDS 894.911/74: Grew to State Dept., 17 March 1941. 
3 JA: 21 July 1940. 
4 “Grim Contrast”: Japan New-Week 22 March 1941; “Autonomous Japan”: JN-W, 29 March 1941. 
Discussed in USDS 894.911/75, Grew to State Dept., 8 April 1941. 
5 USDS 894.911/76: Grew to State Dept. 30 April 1941. 
6 “No Compromise”: JN-W 26 April 1941. Discussed in USDS 894.911 [document no. not given], Grew to 
State Dept., 7 May 1941. 
7 “Two Year Plan”, JN-W, 6 September 1941. Discussed in USDS 894.911/85: Grew to State Dept., 11 
September 1941. 
8 According to Phyllis Argall, ‘the entire editorial staff of Japan News-Week was under arrest’ (Argall 1945: 
205). 


